کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۰۴
تاریخ خبر:

امسال کسی‌ دلتنگ استانبول نمی‌شود

امسال کسی‌ دلتنگ استانبول  نمی‌شود

بررسی سناریوهای اقتصادی سفر زمینی و هوایی، قیمت تور، قیمت غذا و اقامت هتل

روزنامه هفت صبح| روزنامه حریت ترکیه در گزارشی اعلام کرده در ماه نخست سال 2024‌حدود دومیلیون گردشگر خارجی به این کشور سفر کرده‌اند که از این تعداد 211‌هزار نفر آنها ایرانی هستند. در بین شهرهای معروف این کشور نیز، استانبول مثل همیشه مقصد اول گردشگرهای ایرانی و خارجی بوده. شهری که به قول ایرانی‌ها ، هم دریا دارد، هم کوه و جنگل، جزیره و هم مراکز خرید لوکس و هم مغازه‌های ارازن فروشی.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که سفر به ترکیه چقدر هزینه دارد و ایرانی‌ها برای سفر به این کشور چقدر هزینه می‌کنند. بلیت هواپیما و اتوبوس و قطار چقدر است؟ شرکت‌های هواپیمایی با چه قیمت‌هایی مسافرها را به این کشور می‌برند؟ هزینه اقامت در هتل، مسافرخانه و اقامتگاه‌های ارزان ‌قیمت چقدر است؟

چقدر باید برای خورد و خوراک بودجه داشته باشیم؟ مظنه غذاهای خیابانی چطور است و برای رفت‌و‌آمد در سطح شهر برای تاکسی، اتوبوس، مترو، متروبوس و کشتی‌های مسافربری چقدر باید پول کنار بگذاریم؟ این مطلب راهنمایی سفر به ترکیه نیست، فقط می‌خواهیم دستمان بیاید کسانی که راهی این کشور می‌شوند، برای یک سفر هوایی و زمینی مثلا پنج روزه چقدر هزینه می‌کنند. 

 

‌هزینه بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار 
مهم‌ترین عامل در هزینه سفر به ترکیه، نحوه رفتن به این کشور و شهر مورد نظرتان است. برای رسیدن به ترکیه دو راه هوایی و زمینی وجود دارد؛ هواپیما و اتوبوس. البته تا قبل از اپیدمی کرونا با قطار هم می‌شد سه‌روزه به استانبول رسید، ولی فعلا سفرهای ریلی مستقیم تعطیل است و کسانی که می‌خواهند به ترکیه بروند یا بلیت هواپیما می‌خرند یا اتوبوس را انتخاب می‌کنند.

 

سفر با هواپیما به ترکیه فقط سه ساعت زمان می‌برد، برای همین کسانی که وقت زیادی ندارند، هواپیما را انتخاب می‌کنند. اگر بخواهید برای همین روزها یعنی از نهم تا 12 اسفندماه بلیت هواپیما بخرید قیمت بلیت رفت‌و‌برگشت بسته به شرکت هواپیمایی که انتخاب می‌کنید بین  هفت‌میلیون و 500هزار تومان تا 11 میلیون تومان برای ایرلاین‌های ایرانی است و اما اگر بخواهید با شرکت ترکیش ایر پرواز کنید خرید بلیت رفت‌و‌برگشت هواپیما بین 20 تا 29‌میلیون تومان هزینه دارد؛

 

اما کسانی که می‌خواهند به صورت زمینی و با اتوبوس راهی استانبول شوند برای رفت‌و‌برگشت بین چهار میلیون و 500 تا پنج‌میلیون تومان هزینه می‌شود. تا قبل از شروع کرونا قطار از تهران به وان و از وان به آنکارا و استانبول هم داشتیم، اما در حال حاضر کسانی که می‌خواهند با قطار به ترکیه بروند، اول راهی تبریز می‌شوند و بعد از گذشتن از مرز، با قطار به وان و استانبول می‌روند.

 

قیمت بلیت قطار تهران به تبریز بین 180 تا 250هزار تومان است، اما بلیت قطار از وان تا آنکارا حدود 150 تا 200لیر است که با لیر هزار و 875 تومانی بین 281 تا 375هزار تومان باید پول قطار برای رسیدن به پایتخت بدهند.  مسافران برای رسیدن به استانبول  نیز باید بلیت قطار 15 تا 17یورویی خریداری کنند که با نرخ یوروی 62 هزار و 800 تومانی باید بین 942‌تا یک میلیون و 40 هزار تومان هزینه کنند. با این اوصاف مسافری که قطار را انتخاب می‌کند باید یک میلیون و 650‌هزار تومان برای رسیدن به استانبول بپردازد و سه روز هم در راه باشند. 

 

هزینه تور گردشگری 
بعضی از مسافرها دوست دارند فقط از سفر لذت ببرند و بقیه کارها را به یک نفر دیگر بسپارند. این افراد تورهای مسافرتی را انتخاب می‌کنند که شرکت‌های هواپیمایی برگزار‌کننده آن هستند. این شرکت‌ها تهیه بلیت رفت‌وبرگشت، رزرو هتل و هزینه ترانسفر فرودگاهی، هزینه غذا خوردن در رستوران هتل و حتی هزینه گشت‌و‌گذار در شهر و بناهای تاریخی و تفریحی را تقبل می‌کنند و یک جا پول آن را از مسافر می‌گیرند.

 

هزینه تورهای ترکیه هم بسته به خدماتی که به مسافر می‌دهند متفاوت است؛ مثلا اگر اقامت در هتل یک ستاره باشد، برای همین 11 اسفند می‌توانید تور سه شب و چها روز استانبول را با قیمت هشت میلیون و 800 هزار تومان خریداری کنید. این هزینه را برای خدماتی مثل ترانسفر رفت‌و‌برگشت فرودگاهی، لیدر فارسی زبان، گشت شهری با نهار، اقامت در هتل و  بیمه مسافرتی دریافت می‌کنند، اما هزینه تور استانبول و اقامت در هتل سه ستاره برای هر نفر بین 9 میلیون و 500 تا 10 میلیون تومان است.

 

هزینه تور با اقامت در هتل چهار ستاره نیز از 12 میلیون تا 14 میلیون تومان است، اما کسانی که دوست دارند با تور به هتل پنج ستاره بروند باید سفر سه روزه بین 22 تا 24میلیون تومان هزینه کنند. این قیمت‌ها برای قبل از نوروز است، یعنی روزهای آخر سال، چون قیمت تورهای نوروزی با تورهایی که در آخر اسفند برگزار می‌شود، خیلی متفاوت است.

 

مثلا تور و اقامت در همان هتل یک ستاره که بیشتر شبیه مسافرخانه است در نوروز برای هر نفر حدود 20‌میلیون تومان هزینه دارد. هتل سه ستاره 23‌میلیون تومان و خرید پکیج تور با اقامت در هتل چهار ستاره بین 24 تا 26‌میلیون تومان خرج دارد.

 

مسافرهایی که می‌خواهند نوروز در ترکیه باشند و با تورهای مسافرتی راهی این کشور شوند برای سفر به استانبول و اقامت در هتل پنج ستاره برای سفر چهار روزه باید بین 29 میلیون تا 34‌میلیون تومان برای هر نفر بپردازند. البته بعضی از شرکت‌ها تورهای لاکچری و گران‌قیمت هم برگزار می‌کنند. مثل گشت‌و‌گذار در جزیره‌های اطراف استانبول، مهمانی شب سال نو در کشتی‌های تفریحی و‌... که برای این تورها حداقل باید بین 50 تا 60‌میلیون تومان کنار بگذارید. 

 

بعضی از شرکت‌های مسافرتی تورهای زمینی هم برگزار می‌کنند که با اتوبوس مسافر به وان و استانبول می‌برند. بیشتر این تورها فقط هزینه هتل و رفت‌و‌برگشت با اتوبوس را تقبل می‌کنند و بقیه هزینه‌ها با خود مسافر است. هزینه تور وان بین سه میلیون و 500 تا چهار میلیون و 500 برای پنج شب و شش روز است و اگر بخواهید با اتوبوس به استانبول بروید حداقل باید بین پنج میلیون و 500 تا شش میلیون و 500 برای سفر یک هفته‌ای کنار بگذارید. 

 

هزینه اقامت در هتل و... 
بعضی از مسافران ترکیه که با تور سفر نمی‌کنند، ‌مجبور هستند خودشان قبل از رسیدن به شهر مورد نظرشان هتل رزرو کنند. اگر شهر مورد نظرمان استانبول همان شهر محبوب ایرانی‌ها باشد، برای یک شب اقامت در یک هتل یک ستاره که بیشتر شبیه مسافرخانه‌های خودمان است، باید بین یک میلیون و 100‌هزار تومان تا یک میلیون و 500 هزار تومان هزینه بپردازند. در محله بالات همان محله‌ای که پر از خانه‌های رنگی و قدیمی است، هاستل هم هست که مالکان آن برای یک تخت در اتاق دو تا سه تخته با حمام و دستشویی مشترک بین 700 تا 900‌هزار تومان دریافت می‌کنند. 

 

 هزینه اقامت در هتل‌های دوستاره از دو میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به امکانات هتل تا چهار میلیون و 500‌هزار تومان هم می‌رسد. اگر مسافری بخواهند در هتل سه ستاره اقامت کند برای هر شب باید بین چهار میلیون و 800هزار تومان تا هشت میلیون تومان بپردازد. هزینه اقامت در هتل‌های چهار ستاره استانبول نیز بسته به اینکه کجای شهر است، در قسمت اروپایی است یا آسیایی، چقدر نزدیک مراکز خرید است؛ تفاوت دارد.

 

مثلا می‌توانید در قسمت اروپایی ترکیه هتل چهار ستاره پیدا کنید که هزینه یک شب اقامت در آن پنج‌میلیون تومان است، اما یک هتل در قسمت آسیایی برای هر شب بین 10 تا 12میلیون تومان می‌گیرد. هزینه هتل‌های پنج ستاره هم درست مثل هتل‌های چهار ستاره است. اگر هتل لوکس و لاکچری و نزدیک ساحل باشد و پنجره اتاق‌ها رو به ساحل و پل معروف استانبول باز شود و تراس هم داشته باشد؛ باید برای هر شب بین 35 تا 40میلیون تومان بپردازید. در غیر این صورت هتل پنج‌ستاره در استانبول با قیمت پنج میلیون و 500 هم پیدا می‌شود و تا 20‌میلیون تومان هم می‌رسد. 

 

هزینه رفت‌و‌آمد 
برای گشت‌و‌گذار در استانبول گزینه‌های زیادی وجود دارد. تاکسی، مترو، اتوبوس، متروبوس ، تراموا و کشتی. کسانی که زمینی به استانبول سفر می‌کنند که اتوبوس آنها را تا خود شهر و هتل مورد نظر می‌رساند. افرادی که با تور راهی این شهر می‌شوند هم از خدمات ترانسفر تور استفاده می‌کنند. اما کسانی که بدون تور و چند نفره یا دسته جمعی راهی این شهر می‌شوند باید با یک روشی خودشان را به هتل برسانند.

 

در فرودگاه استانبول هم تاکسی هست و هم مترو . برای استفاده از مترو باید استانبول کارت داشته باشید که باجه‌های فرودگاه و ایستگاه مترو این کارت را می‌فروشند و هر مقدار که دلتان بخواهد می‌توانید آن را شارژ کنید. هزینه هر بار استفاده از مترو مارمارای که طولانی‌ترین خط متروی استانبول است، حدود 40‌لیر است یعنی 75 هزا رتومان، اما در استانبول سه نوع تاکسی برای تردد مسافرها در نظر گرفته شده.

 

نرخ تاکسی‌های زرد که ارزانترین و بیشترین تاکسی موجود در استانبول است از 90لیر شروع می‌شود. یعنی اگر سوار شوید و 200 متر آن طرف‌تر پیاده شوید باید این پول را بپردازید. اگر مسیر طولانی باشد، کیلومترسنج مشخص می‌کند که چقدر باید بپردازید. نرخ تاکسی‌های فیروزه‌ای این شهر نیز برای مسیرهای مشخص حدود 102‌لیر است. اما  گرانترین تاکسی استانبول تاکسی‌های سیاه است که نرخ آنها حدود 153 لیر است، یعنی چیزی حدود 290هزار تومان. استانبول تراموا هم دارد که در بعضی از مناطق شهر و خیابان‌های معروف مثل تقسیم فعالیت می‌کنند.

 

نرخ بلیت تراموا 17‌لیر است، حدود 32هزار تومان. در استانبول ماشین‌های حمل مسافر از اتوبوس کوچکتر و از ون بزرگتر هم موجود است که نسبت به تاکسی به‌صرفه‌تر است. هزینه هر بار سوارشدن به متروبوس بین 24 تا 26‌لیر است، یعنی حدود 45 تا 50هزار تومان. کشتی‌های بزرگ مسافربری هم برای رساندن مسافرها از قسمت اروپایی تا آسیایی فعالیت می‌کنند.

 

اگر مسافرها بخواهند این مسیر را با تاکسی بروند حداقل باید بین 300 تا 450لیر هزینه تاکسی بپردازند، اما بلیت این کشتی‌ها برای هر نفر بین 25 تا 30لیر است، یعنی بین 47 هزار تومان تا 56هزار تومان. یکی دیگر از وظایف این کشتی‌ها رساندن گردشگران از ساحل استانبول به جزایر اطراف است، هزینه رفتن به جزایر نزدیک استانبول به همه جزیره‌های نزدیک شهر تقریبا ثابت و حدود 60‌لیر است، چیزی حدود 113‌هزارتومان برای هر نفر. 

 

هزینه خورد و خوراک 
هزینه خورد و خوراک به سلیقه و همچنین بودجه مسافر خیلی ربط دارد؛ چون در استانبول تا دلتان بخواهد رستوران‌های کوچک و بزرگ و لوکس و معمولی، کافه‌هایی که در خیابان میز و صندلی چیده‌اند، قهوه‌خانه‌های سنتی؛ ماشین‌های سیار و بوفه و چرخ غذاهای خیابانی موجود است. کسانی که در استانبول غذا خوردن در رستوران را انتخاب می‌کنند بیشتر از همه باید هزینه خورد و خوراک بپردازند.

 

اگر صبحانه روی هتل نباشد باید جایی برای صبحانه خوردن پیدا کنند. این طور که مسافرهای استانبول می‌گویند، هزینه صبحانه خوردن در کافه‌های معمولی بین 200 تا 250‌لیر است. اگر رستوران نزدیک دریا و در ساحل باشد این هزینه تا 300 لیر هم بالا می‌رود. هزینه یک چای ساده در استکان‌های کمر باریک 5‌لیر و قیمت یک فنجان قهوه ترک بین 15 تا 20‌لیر و یک فنجان لاته بین 25 تا 30لیر قیمت دارد؛ اما هزینه ناهار و شام بیشتر از صبحانه است، چون ارزانترین غذا در رستوران‌های این شهر از 250لیر شروع می‌شود.

 

مثلا اگر بخواهید یک پرس اسکندر کباب که یکی از معروف‌ترین غذاهای این کشور است سفارش بدهید باید بین 100 تا 400لیر بسته به رستوران و محل آن هزینه کنید. اگر رستوران لاکچری و بین‌المللی باشد قیمت‌ها از 350 لیر شروع می‌شود و به دو هزار لیر هم می‌رسد، یعنی چیزی حدود 660‌هزار تومان تا سه میلیون و 750‌هزار تومان. صرف غذا در رستوران هتل‌های معروف نیز از هزار لیر شروع می‌شود و گاهی تا سه هزار  500‌لیر برای هر نفر می‌رسد.

 

استانبول شهر غذاهای خیابانی است. مثل قیمت یک پرس برنج و نخود که خودشان به آن پیلا می‌گویند بین 30 تا 40‌لیر است. ساندویچ ماهی که لب ساحل کباب می‌شود بین 50 تا 60‌لیر قیمت دارد و برای خرید یک دونر معمولی باید بین 40 تا 70 لیر هزینه کنید.

 

لهمجون که به پیتزای ترکی معروف است نیز پرسی 45 تا 50‌لیر قیمت دارد، یعنی چیزی حدود 94هزار تومان. قیمت سیمیت نان معروف ترکیه بین هشت تا 15لیر است و اگر کسی هوس کند زیر باران استانبول شوربا یا همان سوپ دال عدس بخورد باید حداقل 20لیر بپردازد، یعنی چیزی حدود 38 هزار تومان برای یک کاسه سوپ داغ.


 

 

کدخبر: ۵۵۴۲۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر