کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۴۶۸
تاریخ خبر:

نجابت برنج ایرانی، شطینت کنسرو ماهی

نجابت برنج ایرانی، شطینت کنسرو ماهی

گزارش مرکز آمار می‌گوید متوسط قیمت قوطی 180 گرمی کنسرو ماهی تن تقریبا دو برابر شده است

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  باور نمی‌کنید اما چهار گروه خوراکی شامل برنج ایرانی، روغن نباتی، ‌روغن مایع و موز، از اول سال تا آخر دی‌ماه کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. بیشترین کاهش قیمت شامل حال برنج ایرانی ‌شده است. متوسط قیمت هر کیلو برنج ایرانی در فروردین بیش از 123 هزار و 500 تومان بود اما در اولین ماه زمستان متوسط قیمت همین مقدار برنج به 107 هزار و 800 تومان کاهش پیدا کرد که معادل 13 درصد افت قیمت است.

 

تولید بیش از نیاز برنج ایرانی را عامل عقب‌نشینی قیمت می‌دانند. کمترین کاهش قیمت را موز داشته که نیم‌درصد ارزان شده است. کنسرو ماهی تن بیش از هر کالای دیگری گران شده است و تورم بی‌رحمانه حدود 99درصدی را تجربه می‌کند. ابتدای امسال اگر می‌خواستید کنسرو ماهی تن با وزن 180 گرم بخرید، باید به‌طور متوسط، 40 هزار و 50 تومان پول می‌پرداختید.

اما متوسط قیمت کنسرو ماهی تن در اولین ماه زمستان به 79هزار و 852 تومان رسید. کمترین افزایش قیمت به پای بسته‌های نیم کیلویی ماکارونی ثبت شد که کمتر از شش درصد در مدت 10 ماه بود. می‌توان گفت خریداران ماکارونی، در دی‌ماه در مقایسه با ابتدای سال آن را هزار تومان گران‌تر خریده بودند. 

‌برنج ایرانی؛ 13 درصد کاهش 
قیمت برنج ایرانی در فروردین‌ماه امسال، گران‌تر از دی امسال بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مدت 10 ماه، برنج ایرانی 13درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. اگر در نخستین ماه سال 1402 می‌خواستید یک کیلو برنج بخرید باید حدودا 123 هزار و 531 تومان هزینه می‌کردید.

 

این در حالی است که با افزایش کاشت و برداشت برنج ایرانی، قیمت در دی‌ماه امسال به 107هزار و 774 تومان رسیده است. نگاهی به قیمت هر کیلو برنج در ماه‌های گذشته به ما می‌گوید، به‌طور متوسط در هر ماه قیمت‌ها دو هزار تومان کاهش داشته است. برنج ایرانی بالاترین میزان کاهش قیمت را در سال 1402 در مقایسه با دیگر موادخوراکی داشته است.

 

روغن نباتی؛ 11درصد کاهش 
کسانی که فروردین ماه دنبال خرید روغن نباتی یا همان روغن جامد بودند، برای خرید هر قوطی یک کیلویی، 76هزار و 300 تومان هزینه می‌کردند. قیمت روغن جامد، در طول 10 ماه گذشته کاهشی بوده است و در دی‌ماه، خریداران هر کیلو را حدودا 69 هزار و 977 تومان می‌خریدند.

 

اگر بخواهیم با درصد برایتان بگویم، می‌شود گفت از ابتدای سال تاکنون روغن نباتی کاهش قیمت 11درصدی یا به‌عبارتی حدودا شش هزار و 400 تومانی داشته است. روغن جامد تا شهریور همان حدود 75 هزار تومان فروش می‌رفت اما با شروع پاییز قیمت آن کاهش قابل توجهی پیدا کرد.


روغن مایع؛ 9 درصد کاهش 
روغن مایع معمولا در اندازه‌های 900 گرمی فروخته می‌شود. قیمت این مدل روغن در ابتدای امسال، کمی بیش از 70هزار و 291تومان بود. اما قیمت روغن مایع در مدت 10 ماه گذشته روند رو به کاهشی داشت.

 

به شکلی که قیمت یک بطری 900 گرمی از این کالا در دی‌ماه سال 1402 به 63هزار و 779 تومان رسید. می‌توان گفت روغن مایع رتبه سوم را در بین کالاهایی دارد که قیمت آنها امسال ارزان شده است. در این مدت روغن مایع 9 درصد یا به‌عبارت دیگر تقریبا شش هزار و 500 تومانی داشته است. کاهش قیمت قابل‌توجه این خوراکی از مهرماه شروع شد.

 

موز؛ نیم‌درصد کاهش 
موز را می‌توان از میوه‌هایی دانست که قیمت آن تقریبا ثابت مانده است. هر چند این میوه در طول 10 ماه گذشته مقداری ارزان شده اما کاهش قیمت به شکلی نیست که به چشم خریداران بیاید. اما اگر بخواهیم اعداد و ارقام را روی کاغذ محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت موز از ابتدای سال تاکنون کمتر از نیم درصد ارزان شده. یعنی شما اگر در فروردین و برای میز مهمان می‌خواستید موز تهیه کنید، باید بابت هر کیلو 73 هزار و 270 تومان پول می‌دادید. این مبلغ در دی ماه امسال، با اندکی کاهش به کمی بیش از 73 هزار و 234 تومان رسیده است.

 

کنسرو ماهی تن؛ 99 درصد افزایش 
در بین کالاهایی که قیمت آنها افزایش پیدا کرده، رتبه اول را کنسرو ماهی تن دارد. در حقیقت تن‌ماهی، از ابتدای سال تاکنون، یعنی در مدت 10 ماه، افزایش قیمتی بیش از 99درصدی را تجربه کرده است. در فروردین ماه سال 1402 اگر می‌خواستید یکی از بسته‌های 180 گرمی تن‌ماهی را بخرید، باید 40 هزار و 54 تومان پول می‌دادید.

 

اما قیمت این کالای خوراکی در اولین ماه زمستان، 79 هزار و 852 تومان بود. نگاهی به روند افزایش قیمت کنسرو ماهی‌تن نشان می‌دهد، قیمت آن تا پایان اردیبهشت، کمتر از 45 هزار تومان بوده. اما در خرداد ناگهان با افزایش حدودا 12 هزار تومانی روبه‌رو می‌شود و در ادامه باز هم بالاتر می‌رود.


گوشت گاو؛ 57/3درصد افزایش 
بعد از کنسرو تن‌ماهی، گوشت گاو بیشترین افزایش قیمت در بین موادخوراکی، طی 10 ماه ابتدای سال را داشته است. اگر شما می‌خواستید در ابتدای سال یک کیلو گوشت گاو یا گوساله بخرید 332هزار و 90 تومان بوده.

 

اما قیمت در دی‌ماه امسال با بیش از 57 درصد افزایش به 522هزار و 436 تومان رسیده است. می‌توان گفت ایرانی‌ها برای خرید گوشت گاو، در دی‌ماه بیش از 190هزار تومان بیش از ابتدای سال هزینه کرده‌اند. البته شما بهتر از من می‌دانید که وقتی از قیمت گوشت گاو حرف می‌زنیم منظور گوشت‌های قطعه‌بندی شده نیست. این مدل‌ها در بازار بیش از این حرف‌ها قیمت دارند.

 

گوشت گوسفند؛ 7/ 44درصد افزایش 
هر کیلو گوشت گوسفند، در ابتدای سال 1402 با قیمت 370هزار و 496 تومان فروش می‌رفت. بد نیست بدانید که این قیمت مربوط به شقه یا نیم شقه است و افراد اگر بخواهند شقه بخرند، باید حداقل 10کیلو گوشت و اگر نیم‌شقه نیاز داشته باشند، باید حداقل پنج کیلو تهیه کنند. قیمت گوشت گوسفندی، تا دی‌ماه امسال با افزایش 44/7درصدی به 483هزار و 218 تومان برای هر کیلو رسید. تا تیرماه قیمت گوشت گوسفند، کمتر از 400هزار تومان بود اما با آغاز مرداد قیمت به بالای 430هزار تومان رسید. قیمت گوشت قرمز گوسفندی در این مدت نزدیک به 113هزار تومان افزایش داشته است.

 

نوشابه؛ 39درصد افزایش 
وقتی از قیمت نوشابه‌گازدار حرف می‌زنیم، منظورمان بطری‌های یک و نیم لیتری هستند که با‌عنوان نوشابه خانواده فروخته می‌شوند. در ابتدای امسال ایرانی‌ها برای خرید یک بطری نوشابه خانواده، باید حدودا 20هزار و 197 تومان هزینه می‌کردند.

 

تا تیر هم قیمت کمتر از 25هزار تومان بود و بعد در مردادماه به بالای این میزان رسید، به شکلی که اگر شما در دی‌ماه می‌خواستید از یکی از برندهای ایرانی تولیدکننده نوشابه، یک بطری یک و نیم لیتری بخرید، باید 28هزار و 75 تومان پول می‌دادید. این میزان نشان از افزایش قیمت 30درصدی نوشابه در کشور دارد که اگر بخواهیم آن را به تومان محاسبه کنیم، ما را به افزایش قیمت حدودا هفت هزار و 800 تومانی می‌رساند.

 

ماهی؛ 38/9درصد افزایش 
قیمت هر کیلو ماهی در ابتدای سال 148 هزار و 968 تومان بود. قیمت، در مدت 10 ماه نزدیک به 40درصد افزایش پیدا کرد. به‌طوری که در اولین ماه‌ زمستان ایرانی‌ها هر کیلو ماهی را با قیمت 207هزار و 28 تومان تهیه کردند. باید بگوییم این قیمت مربوط به ماهی ‌قزل‌آلاست که از اقبال خوبی در بین خریداران برخوردار بوده و معیار محاسبه قیمت از سوی مرکز آمار به‌حساب می‌آید. ماهی قزل‌آلا، از مردادماه با سرعت بیشتری گران شد و در آبان‌ماه به بالای 200هزار تومان رسیده است.

 

شکر؛ 38/8درصد افزایش 
درست است که شکر برای سلامتی مضر دانسته می‌شود و مد این روزهای شبکه‌های اجتماعی ترک شکر و شیرینی است اما این موضوع باعث نشده که این ماده خوراکی شیرین از قافله افزایش قیمت باز بماند. قیمت هر کیلو شکر در دی‌ماه امسال برابر با 36هزار و 836 تومان بوده است.


این‌درحالی است که اگر در ابتدای سال قصد خرید بسته‌های یک کیلویی شکر را داشتید، باید 26هزار و 632 تومان هزینه می‌کردید. میزان افزایش قیمت شکر در این مدت زمانی 3/38درصد بوده است. در حقیقت می‌توان گفت شکر در مدت 10 ماه بیش از 10هزار تومان گران شده است.


چای خارجی؛ 34/3درصد افزایش 
چای خارجی در بازار ایران بیش از چای‌ ایرانی اقبال دارد. این مدل چای اغلب در بسته‌های نیم کیلویی فروخته می‌شود. ابتدای سال کسانی که دنبال خرید یک بسته 500 گرمی چای خارجی بودند، باید بابت خرید آن 168هزار و 280 تومان هزینه می‌کردند.


قیمت این کالا 10 ماه بعد و در دی‌ماه به 226 هزار و 109 تومان رسید که نشان از افزایش قیمت 34.3 درصدی قیمت چای برای خانواده‌های ایرانی دارد. نگاهی به قیمت چای خارجی در بازار می‌گوید این کالا تا پایان مرداد، کمتر از 200 هزار تومان قیمت داشت. اما از شهریور به بعد، قیمت هر نیم کیلو چای به بالای 200 هزار تومان رسید.

 

تخم‌مرغ؛ 33درصد افزایش قیمت تخم‌مرغ از فروردین‌ماه امسال تا دی، یعنی در مدت زمان 10 ماه، 33درصد گران شده است. اگر می‌خواستید یک شانه یک کیلویی تخم‌مرغ تهیه کنید، باید بیش از 51هزار و 393تومان پول می‌دادید.

 

قیمت تخم‌مرغ در این مدت با افزایش حدودا 33درصدی، به کیلویی 68 هزار و 374 تومان رسید. می‌توان گفت هر شانه یک کیلویی، از ابتدای سال تا پایان اولین ماه زمستان، حدودا 17هزار تومان گران شده است. تا مرداد قیمت تخم‌مرغ کمتر از 56هزار تومان بود اما با رسیدن شهریور، قیمت به 61 هزار تومان رسید و تا دی تا 68 هزار تومان هم بالا رفت. 

 

مرغ؛ 32/7درصد افزایش 
قیمت مرغ ماشینی کیلویی محاسبه می‌شود. اما اگر بخواهید یک کیلو مرغ بخرید، معمولا کمتر از دو کیلو پیدا نخواهد شد. در دی‌ماه سال 1402، قیمت هر کیلو مرغ ماشینی به 92 هزار و 10تومان رسید و یک عدد مرغ دوکیلویی بیش از 184هزار تومان تمام می‌شود.

 

البته قیمت مصوب این خوراکی کماکان همان 73هزار تومان اعلام می‌شود. با این حال بازار از چنین رقم‌هایی پیروی نمی‌کند. فروردین امسال افراد برای خرید هر کیلو مرغ حدودا 69هزار و 289 تومان هزینه می‌کردند. در این مدت 10 ماهه، مرغ نزدیک به 33درصد گران شده است که نزدیک به 12 هزار تومان می‌شود.

 

قند؛ 31/5 درصد افزایش 
قند این روزها به صورت حبه‌ای و در بسته‌بندی‌های استاندارد فروخته می‌شود و دیگر خبری از کله‌قندهای سنگین که خرد کردنشان دمار از روزگار آدم‌ها در می‌آورد، نیست. یک کیلو قند به‌طور متوسط در دی‌ماه 46 هزار و 662 تومان قیمت داشته است.

البته قند در ابتدای سال، یعنی فروردین 1402، 5/31درصد گران‌تر از این روزها بود و با قیمت حدودا 35هزار و 442تومان فروخته می‌شد. از خرداد قیمت کانال 30هزار تومان را رد کرد و به بالای 40 هزار تومان رسید. در این مدت هر کیلو قند به‌طور میانگین 11هزار و 220 تومان گران شده است.


ماست؛ 29/5 درصد افزایش 
درست است که ماست در بسته‌بندی‌ها و انواع گوناگونی در بازار وجود دارد اما وقتی می‌خواهیم از قیمت آن که از سوی مرکز آمار ارائه می‌شود صحبت کنیم، در مورد دبه‌های یک کیلویی ماست معمولی پاستوریزه حرف می‌زنیم.

 

به‌هر حال ماه قبل اگر می‌خواستید یکی از این دبه‌ها را بخرید باید بیش از 42هزار و 895 تومان هزینه می‌کردید. قیمت ماست از ابتدای سال تا اولین ماه زمستان 5/29درصد افزایش داشته است. در فروردین امسال قیمت دبه یک کیلویی ماست ساده 33 هزار و 102 تومان بود و قیمت در این مدت بیش از هشت هزار تومان بالا رفته است.


شیر؛ 25/5 درصد افزایش 
شیر پاستوریزه از فروردین سال 1402 تا دی ماه بیش از 25 درصد رشد کرده است. اگر شما در ابتدای سال یک لیتر شیر معمولی می‌خواستید باید بابت آن 25 هزار و 620 تومان پول می‌دادید. قیمت یک بطری شیر در دی‌ماه به 32 هزار و 142 تومان رسید. در این مدت شیر شش هزار و 500 تومان گران شده است. می‌توان گفت قیمت تا قبل از شهریور کمتر از 30 هزار تومان بود و در پایان تابستان به بالای 30 هزار تومان رسید و این روند را در پاییز و زمستان ادامه داد و به‌طور متوسط ماهانه هزار تومان گران شد.

 

پنیر؛ 23/9درصد افزایش 
پنیر ایرانی پاستوریزه همان پنیر صبحانه است که در سفره همه ما پیدا می‌شود. این پنیر عموما در بسته‌بندی نیم کیلویی فروخته می‌شود. قیمت یک بسته 500 گرمی پنیر ایرانی در فروردین‌ماه 49 هزار و 824 تومان بود که با افزایش نزدیک به 24درصدی، در شروع زمستان به بیش از 61 هزار و 727 تومان رسید. متوسط افزایش قیمت این خوراکی ماهی هزار تا دو هزار تومان بوده است. در این مدت پنیر حدودا 12 هزار تومان گران شده است.

 

برنج خارجی؛ 18/3 درصد افزایش 
برخلاف برنج ایرانی، قیمت برنج خارجی روند رو به رشدی داشته و از ابتدای سال 1402 تا پایان دی، بیش از 18 درصد گران شده است. خریداران برنج خارجی درجه یک، در اولین ماه سال بابت خرید هر کیلوگرم، 49 هزار و 510 تومان پول می‌دادند.

 

البته برنج خارجی معمولا در بسته‌های 10کیلویی موجود است و با این حساب افراد باید حدود 495 هزار تومان بابت هر خرید هزینه می‌کردند. قیمت برنج خارجی از مهرماه به بیش از 60 هزار تومان رسید. به‌طوری که خریداران ماه قبل، بابت هر کیلو، 61 هزار و 727 تومان هزینه می‌کردند. در چنین مدت زمانی قیمت این برنج نزدیک به 12 هزار تومان رشد داشته.

 

رب گوجه؛ 14/9درصد افزایش 
با وجود اینکه در سال‌های اخیر تنوع در بسته‌بندی رب گوجه زیاد دیده می‌شود اما کماکان قوطی‌های یک کیلوگرمی رب گرجه طرفداران بیشتری دارند. قیمت این کالا از ابتدای سال تا پایان دی 9/14 درصد افزایش داشته است.

 

افراد در فروردین بابت هر قوطی رب، ‌53 هزار و 833تومان پول می‌دادند. قیمت رب از آبان ماه به بالای 60 هزار تومان رسید و در نهایت کسانی که برای خرید این ماده‌غذایی در دی‌ماه به بازار مراجعه کرده بودند، متوجه شدند که باید به‌طور میانگین به هر یک کیلو رب گوجه فرنگی  بیش از 61 هزار و 849 تومان پول بدهند.

 

ماکارونی؛ شش درصد افزایش 
در بین خوراکی‌ها ماکارونی کمتر از بقیه گران شده است. این کالای خوراکی در بین گروهی که کاهش قیمت داشته‌اند قرار نگرفته با این حال گران شدنش هم چندان حس نشده است. یک بسته 500 گرمی ماکارونی ایرانی در فروردین‌ماه 17 هزار و 654 تومان فروخته می‌شد.

 

همین بسته را اگر می‌خواستید در دی‌ماه تهیه کنید، باید 18 هزار و 735 تومان پول می‌دادید. این رقم‌ها نشان از افزایش قیمت حدودا شش درصدی ماکارونی حکایت دارد که کمتر از هزار تومان برای خریداران تمام می‌شود.

 

کدخبر: ۵۵۳۴۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر