کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۴۵
تاریخ خبر:

توافق مالیاتی مجلس و دولت

توافق مالیاتی مجلس و دولت

مالیات بر خانه‌های لوکس، خودرو و... برای سال آینده نهایی شد.

روزنامه هفت صبح| چند ماه پیش که لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس به دولت ارائه شد، خیلی از نماینده‌ها به سخت‌گیری‌های مالیاتی دولت ایراد گرفتند و حتی تعدادی از آنها به بخشی از تصمیم‌های مالیاتی دولت مانند افزایش یک درصدی مالیاتی بر ارزش افزوده انتقاد کردند و گفتند تورم زا است.

 

اما به نظر می‌رسد در ادامه وقتی مجلس شروع کرد تکالیف مختلف بودجه‌ای روی دوش دولت گذاشتن و با واکنش تند دولتی‌ها مواجه شد، تصمیم گرفت حداقل دست دولت را در مورد مالیات ستانی باز بگذارد تا تهدیدهایی مانند افزایش قیمت بنزین و کسری بودجه کلان گردن مجلس نیفتد.

 

به این ترتیب کم کم با اغلب تصمیم‌های مالیاتی دولت از جمله همان افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده موافقت کرد. در ادامه همین سیاست دیروز هم نماینده‌ها تصمیم‌های مالیاتی دولت برای خانه‌های لوکس، خودروها و... را تایید کردند. این تصمیم‌های دو طرفه از این قرار است:

 

زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، باغ ویلاهای مجاز (با احتساب عرصه و اعیان) و واحدهای مسکونی که ارزش هریک از آنها بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند یعنی زمین‌های مسکونی هر چقدر گران‌تر از ۳۵میلیارد تومان باشند باید دو دهم درصد از مقداری که بیشتر است را مالیات بدهند.

 

انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز خودروی آنها بیش از سی و پنج میلیارد ریال (سه و نیم میلیارد تومان) است نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد می‌گردند.

 

نکته مهم این است که «مأخذ محاسبه مالیات خودرو قیمت روز خودرو تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور می‌باشد.» یعنی اگر سازمان امور مالیاتی تشخیص بدهد قیمت خودروی شما ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است شما باید یک درصد از آن ۲۰۰ میلیون تومان اضافه را مالیات بدهید که می شود دو میلیون تومان.

 

آن بخش از کالاها و خدمات شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد با شرکت‌های خارجی که کالا و خدمات مورد نیاز شرکت‌های پیمانکاری خارجی را در طرح‌های مورد تعهد طرف خارجی، تأمین می‌کنند با تایید شورای اقتصاد مشمول معافیت‌های مالیاتی گسترده می‌شوند.

 

بر اساس ماده ۱۰‌ قانون مالیات‌های مستقیم، موارد زیر از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات و عوارض خرید نهاده‌های آنها به آنها برگردانده می‌شود:

 

خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی ویا شعب شرکت‌های خارجی مقیم ایران) ارائه می‌شود و محل مصرف خدمات و یا مقصد خدمات داخل باشد یا خارج از کشور، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل و وارد کشور بشود صادرات محسوب می‌گردد.

 

بر اساس تصمیم دیروز نماینده‌های مجلس قرار شد بخشی از مالیات پزشکان هم به این ترتیب گرفته شود:  

 

کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العمل گروه پزشکی که به موجب دریافت وجه صورتحساب‌های ارسالی به بیمه‌ها و یا نقدا از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به عنوان مالیات علی‌الحساب کسر و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

 

مالیات علی‌الحساب این بند شامل کلیه پرداخت‌هایی که به عنوان درآمد حقوق و کارانه مطابق قوانین بودجه سنواتی پرداخت و مالیات آن کسر می‌شود، نخواهد بود و آن بخش از درآمدها هم مشمول قانون مالیات بر درآمدهای افراد معمولی خواهد شد.

 

کدخبر: ۵۵۳۰۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر