کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۶۸۷
تاریخ خبر:

عملیات مهار آتش طلا‌ و ‌سکه

عملیات مهار آتش طلا‌ و ‌سکه

بانک مرکزی برای‌کنترل قیمت روی عرضه سکه طلای جدید و حراج شمش یک کیلویی در مرکز مبادله حساب باز کرده .

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  محمد‌رضا فرزین رئیس بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد به زودی بانک مرکزی  ضرب و عرضه سکه جدید و بدون تاریخ را شروع می‌کند. به گفته فرزین عرضه طلا به بازار هم از طریق حراج شمش برای تولیدکنندگان و صنعتگران در مرکز مبادله برنامه‌ریزی شده است. اعلام این خبر باعث شد، ترمز رشد قیمت انواع سکه طلا کشیده شود. سکه امامی که تا 34میلیون تومان هم رسیده بود به سمت 31 میلیون و 451 هزار تومان برگشت و حجم حباب قیمت این سکه هم از هشت به شش میلیون تومان کاهش پیدا کرد. 

 

‌داستان سکه در روزهای اخیر
سکه امامی از دوازدهم دی ماه موفق شد سد قیمت 29 میلیون تومانی را بشکند و به 30 میلیون و 48 هزار تومان برسد. از آن روز هم پا را روی گاز گذاشته بود و هر روز با بیشتر گران می‌شد. خیزش قیمت سکه روز سه‌شنبه 19 دی ماه و بعد از منتشر شدن اخبار سیاسی در منطقه به اوج رسید. سکه امامی در این روز با قیمت 31 میلیون و 30 هزار تومان معامله شد و راهش را در یک جاده سربالایی شروع کرد. به همین دلیل هر روز نسبت به روز قبل گرانتر شد.

 

مثلا سه شنبه هفته گذشته با قیمت 31 میلیون و 30 هزار تومان به کار خود پایان داد، اما در روز چهارشنبه 630 هزار تومان رشد قیمت پیدا کرد و در آخرین ساعات روز روی عدد 31 میلیون و 660 هزار تومان ایستاد.  سکه امامی روز پنجشنبه هم 300هزار تومان رشد داشت تا پرونده هفته گذشته این سکه با قیمت 31 میلیون و 947هزار تومان بسته شود. اما این داستان روز شنبه هم از سر گرفته شد و سکه در روزی که هیچ اتفاقی برای انس جهانی نیفتاده بود

 

و طلای 18 عیار هم افزایش چشمگیری نداشت، تا سقف 33میلیون و 549 هزار تومان رسید. روز یکشنبه با این که سکه امامی با نرخ 33 میلیون و 461 هزار تومان وارد بازار شد، اما در چند ساعت حدود یک میلیون و 600 هزار تومان از ارزشش را از دست داد. این در حالی بود که دیروز این سکه در ساعاتی از روز به قیمت 34 میلیون و 151 هزار تومان هم رسیده بود، اما در آخرین ساعات بازار معاملات با قیمت 31 میلیون و 451هزار تومان معامله شد. 

 

بقیه سکه‌ها راه برادربزرگشان را در پیش گرفتند. سکه بهار آزادی طرح قدیم، روز سه‌شنبه پشت سر سکه امامی راه افتاد با اینکه فقط 300 هزار تومان افزایش قیمت داشت، اما کم‌کم گرم کرد که جا نماند چون همین سکه روز چهارشنبه با قیمت 28 میلیون و 280 هزار تومان رسید و روز پنجشنبه با قیمت 28 میلیون و 620هزار تومان معامله شد.

 

سکه بهار آزادی طرح قدیم شنبه را هم طوفانی شروع کرد و تا قیمت 29 میلیون و 505 هزار تومان هم رسید. اما دیروز با اینکه با قیمت 29 میلیون و 480 هزار تومان وارد بازار شد ولی نتوانست زیر فشارهای ریزش قیمت دوام بیاورد و تا آخرین ساعات با قیمت 28 میلیون و 900 هزار تومان معامله شد. 

 

نیم سکه هم که یکی از سکه‌های پرطرفدار بازار است در چند روز اخیر افزایش قیمت قابل توجهی داشت. این سکه روز سه‌شنبه را با قیمت 16 میلیون و 600هزار تومان شروع کرد، اما در پایان روز به رقم 17 میلیون و 50 هزار تومان رسید. نیم سکه در یک روز 500 هزار تومان رشد قیمت داشت و روز چهارشنبه 20 دی ماه با قیمت 17 میلیون و 550 هزار تومان به فروش رسید.

 

جهش این سکه در روز پنجشنبه هم ادامه داشت و تا مرز 18 میلیون تومان هم رسید، ولی در پایان روز با قیمت 17 میلیون و 900 هزار تومان به کار خود پایان داد. این سکه اول هفته را با یک قدم فیلی شروع کرد و  حدود 950 هزار تومان رشد قیمت داشت و اگر کمی به این عصیان ادامه می‌داد، به 19 میلیون تومان هم می‌رسید ، ولی این سکه روز شنبه با قیمت 18 میلیون و 850 هزار تومان معامله شد. اما روز گذشته دنده عقب گرفت و 500 هزار تومان ارزان شد و در آخرین ساعات روز به رقم 18 میلیون و 350 هزار تومان رسید.

 

ربع سکه از موقعیت به خوبی استفاده کرد. ربع سکه 19 دی ماه با قیمت 10میلیون و 885 هزار تومان وارد بازار شد، اما در آخرین ساعات کاری روی رقم 11 میلیون 35هزار تومان ایستاد تا اندازه جثه‌اش گران شود و از قافله عقب نماند. این سکه روز چهارشنبه 400 هزار تومان گرانتر شد و یک قدم بزرگ برداشت تا با قیمت 11 میلیون و 435 هزار تومان فروخته شود.

 

روز پنجشنبه هم به این حرکت آهسته و پیوسته خود ادامه داد و با 200 هزار تومان افزایش به قیمت 11 میلیون و 635هزار تومان رسید. روز شنبه 23 دی ماه در روزی که همه سکه‌ها طغیان کرده بودند، این سکه با 300 هزار تومان افزایش روزش را با قیمت 11 میلیون و 935هزار تومان به پایان رساند. اما دیروز روند کاهشی و ریزش قیمت‌ها یک تکان اساسی به این سکه داد و باعث شد حدود 500 هزار تومان از قیمتش بریزد و با قیمت 11 میلیون و 335 هزار تومان معامله شود.

 

سکه گرمی معمولا در روزهای عصیان و سرکشی بقیه سکه‌ها سعی می‌کند، زیر پا نماند و پا به پای بقیه حرکت کند. این سکه روز سه‌شنبه 19 دی ماه با قیمت پنج میلیون و 620 هزار تومان کارش را شروع کرد ولی تحت تاثیر جو بازار رشد 400هزار تومان را تجربه کرد و در پایان روز به قیمت شش میلیون و 20 هزار تومان رسید. روز چهارشنبه 150 هزار تومان گرانتر شد و با قیمت شش میلیون و 170 هزار تومان به فروش رسید.

 

این سکه روز پنجشنبه هم افزایش ریزی داشت و روی رقم شش میلیون و 220 هزا تومان ایستاد. سکه گرمی روز شنبه را با یک افزایش 100 هزار تومان به پایان رساند و با قیمت شش میلیون و 320 هزار تومان به فروش رسید. اما در روز یکشنبه، این سکه خرد بازار نتوانست در مقابل ریزش قیمت مقاومت کند و 200 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با قیمت شش میلیون و 120 هزار تومان به فروش رسید.

 

زمانی برای ترکیدن حباب‌ها 
دقیقا از همان زمانی که سکه‌ها وارد روند افزایشی شدند، حباب‌ها هم پا به پای آنها بزرگ و بزرگتر شدند. سکه امامی که بیشترین حباب را در بازار دارد، وقتی پایش را روی گاز گذاشت و مسیر سربالایی را پیش گرفت، پشت سرش و بدون هیچ وقفه‌ای حرکت کرد و روزبه‌روز با افزایش قیمت این سکه اندازه حباب آن هم بیشتر شد.


مثلا در همان روز سه‌شنبه 19 دی ماه حباب سکه امامی از پنج میلیون و 880هزار تومان به شش میلیون و 281هزار تومان افزایش پیدا کرد. روز چهارشنبه روند افزایش حباب سکه امامی ادامه داشت و به عدد شش میلیون و 714 هزار تومان رسید. این حباب روز پنجشنبه بزرگتر شد و از هفت میلیون تومان گذشت.


اما روز شنبه زمانی که سکه امامی به قیمت 33 میلیون و 549 هزار تومان رسید، افزایش حجم زیادی پیدا کرد و حتی در ساعاتی از روز روی عدد هشت میلیون و 75 هزار تومان ایستاد،‌ اما در پایان روز حباب این سکه هفت میلیون و 999 هزار تومان اعلام شد. با این اوصاف حباب این سکه در روز گذشته هم کاهش داشت و کسانی که دیروز به بازار رفتند این سکه را با حباب شش میلیون و 125هزار تومانی خریداری کردند. 
 

حباب سکه بهار آزادی طرح قدیم با اینکه مثل سکه امامی طغیان نکرد، اما حباب این سکه از سه‌شنبه هفته گذشته تا شنبه اول همین هفته بیش از یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. حباب سکه بهار آزادی روز سه‌شنبه دو میلیون و 938 هزار تومان بود، اما روز چهارشنبه به سه میلیون و 394 هزار تومان رسید.


روز پنجشنبه حباب این سکه بزرگتر شد تا سکه بهار آزادی با حباب سه میلیون و 800 هزار تومانی معامله شود. اما روز شنبه 23 دی ماه افزایش حجم حباب این سکه ادامه داشت تا رقم چهار میلیون و 105 هزار تومان را به چشم خود ببیند. اما دیروز کمی باد این حباب خوابید و سکه بهار آزادی طرح قدیم با حباب سه میلیون و 520 هزار تومان فروخته شد. 
 

حباب نیم سکه در چهار روز یعنی از سه‌شنبه هفته گذشته تا شنبه 23 دی ماه حدود یک میلیون و 437 هزارتومان رشد داشت. این سکه روز سه‌شنبه هفته پیش با حباب چهار میلیون و 700 هزار تومانی فروخته می‌شد. اما روز چهارشنبه حجم حبابش بیشتر شد و به رقم پنج میلیون و 54 هزار تومان رسید.

حباب این سکه روز پنجشنبه 400 هزار تومان بیشتر شد تا با حباب پنج میلیون و 479 به فروش برسد. اما این بزرگ شدن حباب تا شنبه هم ادامه داشت و به عدد شش میلیون و 137 هزار تومان رسید. دیروز اما این سکه با حباب با حدود 400 هزار تومان کاهش با حباب پنج میلیون و 700 هزار تومانی فروخته شد. 
 

ربع سکه به دلیل اینکه یکی از سکه‌های خرد و پرطرفدار بازار است، همیشه حباب دارد، اما در این چند روز حبابش خیلی به چشم آمد. چون این سکه خرد روز سه‌شنبه 19 دی ماه با حباب چهار میلیون و 850 هزار تومانی فروخته شد. روز چهارشنبه حبابش افزایش حجم داد و به پنج میلیون و 195 هزار تومان رسید. 


حباب ربع سکه به عدد پنج میلیون و 412 هزار تومان افزایش پیدا کرد و روز شنبه 23 دی ماه به اوج خود رسید تا این سکه با حباب پنج میلیون و 566 هزار تومانی فروخته شود. البته باد حباب این سکه دیروز کمی خوابید تا این سکه با قیمت چهار میلیون و 998 هزار تومان به فروش برسد. 
 

حکایت حباب سکه گرمی خیلی جالب است. انگار اول حباب بوده و بعد سکه شده، چون نسبت به قیمتی که دارد حجم حبابش در مقایسه با بقیه سکه‌ها خیلی زیاد است. این سکه روز سه‌شنبه 19 دی ماه با حباب دو میلیون و 975 هزار تومانی معامله شد. روز چهارشنبه هفته گذشته کسانی که به بازار رفتند این سکه را با حباب سه میلیون و 98 هزار تومانی خریدند و کسانی که روز پنجشنبه راهی بازار شدند این سکه را با حباب سه میلیون و 157 هزار تومان خریداری کردند.

 

حباب این سکه در روز شنبه 23 دی ماه هم افزایش حجم داشت تا کسانی که در روز عصیان سکه‌ها دلشان را به دریا زدند و سکه خریدند، این سکه را با حباب سه میلیون و 185 هزار تومانی بخرند. اما دیروز تن حباب این سکه به بقیه حباب‌ها خورد و کمی حجمش کاهش پیدا کرد و روی عدد دو میلیون و 998 هزار تومان ایستاد تا خریداران این سکه فشار کمتری را تحمل کنند. 

 

سرنوشت سکه‌های برادران لیلا
در فیلم برادران لیلا، قرار بود 40 قطعه سکه تمام بخرند و برای عروسی هدیه بدهند. در این فیلم سکانس‌هایی از مراجعه پیمان معادی و نوید محمدزاده به صرافی‌ها وجود دارد که هر بار قیمت می‌پرسند،  قیمت سکه افزایش چشمگیری نسبت به دفعه قبلی پیدا می‌کند. آخرین سکانسی که در فیلم برادران لیلا، به رفت‌وبرگشت‌های مداوم علیرضا و منوچهر به‌صرافی‌ مربوط است، عدد تقریبی قیمت سکه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 

یعنی خرید 40 عدد سکه امامی حدود 340 میلیون تومان هزینه روی دستشان می‌گذاشت. اما همین سکه تمام روز گذشته و در آخرین ساعات بازار با قیمت 31 میلیون و 451 هزار تومان فروخته می‌شد. با این اوصاف اگر برادران لیلا می‌خواستند این روزها 40 سکه را در عروسی هدیه بدهند باید حداقل یک میلیارد و 257 میلیون و 760 هزار تومان بودجه برای خرید این سکه‌ها کنار می‌گذاشتند. 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۶۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر