کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۲۶۹
تاریخ خبر:

برای تعمیر سمعک به کجا مراجعه کنیم؟

آگهی رپرتاژ | سمعک هم مثل هر وسیله الکترونیکی دیگری، ممکن است به تعمیر احتیاج داشته باشد. در این مطلب، ابتدا در مورد نکاتی صحبت میکنیم که لازم است رعایت کنید تا سمعکتان به تعمیر احتیاج نداشته باشد. پس از آن بهترین مرکز خرید سمعک را معرفی میکنیم.

تعمیر سمعک

اگر از سمعک استفاده میکنید، یکی از مهمترین مواردی که احتمالا به آن برمیخورید، تعمیر سمعک و موضوعات مرتبط با آن است. تعمیر سمعک را معمولا کلینیک های مختلفی انجام میدهند و با توجه به نوع خرابی سمعک و تعرفه های خودشان، قیمت تعمیر سمعک را مشخص میکنند.

شاید برایتان سوال باشد که آیا هر سمعکی ارزش تعمیر کردن دارد؟ باید بگوییم خیر… سمعکی که به فاصله های زمانی کوتاهی خراب شود و هزینه ی تعمیر به شما تحمیل کند، معمولا دیگر ارزش و کارایی مورد نظر را ندارد و تعویض آن به صرفه تر است.

تعمیر سمعک باید توسط متخصص این کار یعنی کلینیک های معتبر شنوایی سنجی انجام شود. به هیچ عنوان تعمیر سمعک خود را به افراد غیر متخصص و افرادی که سابقه ی خوبی در این زمینه ندارند، نسپرید.

تعمیر سمعک

نگه داری صحیح از سمعک

سرویس کردن و چکاپ دوره ای سمعک: یکی از مواردی است که به سلامت سمعک شما کمک میکند. اگر سمعک را به صورت دوره ای سرویس کنید، احتمال خرابی آن کاهش پیدا میکند.

جلوگیری از نفوذ رطوبت به سمعک: تقریبا میتوان گفت که رطوبت، هر وسیله ی الکترونیکی را خراب میکند. سمعک هم از این قاعده مستثنی نیست. به این نکته توجه کنید و مراقب باشید تا سمعک در جاهای خیس و مرطوب قرار نگیرد.

جلوگیری از نفوذ گرد و خاک: گرد و غبار و خاک هم یکی از مواردی است که میتواند با نفوذ به سمعک به آن آسیب وارد کند. پس بهتر است به این نکته توجه کنید. بخصوص اگر در استانهایی مثل خوزستان یا سیستان و بلوچستان زندگی میکنید چون پدیده ی گرد و غبار در این استانها بسیار شدیدتر از سایر استانهاست.

استفاده از باطری استاندارد: باطری سمعک به عنوان منبع تغذیه ی آن عمل میکند. به همین دلیل اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد، ولتاژ مناسبی به سمعک منتقل نمیکند و میتواند به اجزای سمعک آسیب وارد کند.

شارژر مناسب: اگر سمعکی که استفاده میکنید از نوع شارژی است، حتما از شارژ اصل و مناسب با مدل سمعک استفاده کنید. چون شارژر نامناسب، عمر باتری و حتی خود سمعک را کم میکند.

تمیز نگه داشتن سمعک: سمعک را تمیز نگه دارید تا استهلاک آن کمتر شود.

تمیز نگه داشتن گوش: گوش خود را همیشه تمیز نگه دارید تا سمعک هم همیشه تمیز بماند.

جلوگیری از تعریق گوش: عرق کردن گوش، هم به سمعک اسیب میزند، تا حد امکان سعی کنید گوشتان عرق نکند و سمعک را هم با رطوبت گیر تمیز کنید.

درب شارژر سمعک را باز بگذارید: این کار باعث میشود سمعک شما در معرض جریان هوا قرار بگیرد و رطوبت از آن خارج شود.

باتری سمعک را هر چند وقت یکبار خارج کنید تا رطوبت اطراف آن هم از سمعک خارج شود.

انواع سمعک

انواع سمعک را میتوان بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد که در ادامه، به معرفی این دسته بندی ها میپردازیم.

انواع سمعک از نظر سطح تکنولوژی:

  • پایه (Basic)
  • متوسط (Mid-Range)
  • پیشرفته (Advanced)
  • عالی (Premium)

انواع سمعک از نظر ظاهری

از نظر شکل ظاهری انواع سمعک را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  • سمعک‌های پشت گوش (BTE)
  • سمعک‌های داخل گوش (ITE)

سمعک‌های پشت گوش:

سبک‌های BTE میتوانند برای هر طیف شنوایی مناسب باشند، چه شنوایی شما خفیف باشد چه شدید، این سمعکها برای شما مناسب هستند. سمعکهای پشت گوشی یا همان BTE ها، همراه با قالب‌های گوش ارائه می‌شوند. این سمعکها مدلهایی دارند که کمی قالب طولانی تری دارند و از خطوط پشت گوش بیرونی پیروی می‌کند. با توجه به پشت گوشی بودن این سمعکها، نسبت به سایر سبکهای سمعک، امکانات، کنترل و قدرت باتری بیشتری دارند مدلهای BTE با سبک earmold معمولا برای کودکان استفاده می شود زیرا BTE را می توان در صورت نیاز دوباره برنامه ریزی کرد و با رشد کودک می توان آن را بامدلهای کمی بزرگتری جایگزین کرد.

دو نوع سمعک پشت گوشی وجود دارد:

  • سمعک‌های پشت گوشی که بلندگو (receiver) در قسمت پشت گوش قرار دارد.
  • سمعک‌های پشت گوشی که بلندگو داخل مجرای گوش قرار می‌گیرد (RITE و RIC).

سمعک RITE

بسته به سازنده، این سبک سمعکها معمولاً توسط تولید کننده ها به اسمهای "گیرنده در گوش" (RITE) یا "گیرنده در کانال" (RIC) هم شناخته می شود. اما اساساً معنی آنها یکسان است - یک سبک سمعک که بلندگو را به جای بدنه اصلی سمعک در یک گنبد گوش قابل جاگذاری قرار داده است. به عبارت دیگر، بلندگوی سمعک در مجرای گوش قرار می گیرد، اما میکروفون و پردازنده در یک جعبه کوچک پشت گوش هستند. این قسمتها توسط یک سیم نازک به هم متصل می شوند. این سبک سمعک ها کیفیت صدای بالاتر از متوسطی دارند و تمام شرکتهای تولید کننده ی سمعک هم آنها را میسازند.

اگر این سمعک آسیب ببیند، قسمت بلندگوی سمعک که در گوش قرار می گیرد، اغلب می تواند در مرکز سمعک جایگزین شود، به همین دلیل ممکن است برخی تعمیرات آن نیاز به تعمیرکار نداشته باشد.

انواع سمعک

سمعک‌های داخل گوش:

سمعک‌های داخل گوش (ITE) به‌طور معمول به چهار نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • سمعک نامرئی IIC، این سمعک در داخل مجرای گوش خارجی قرار می‌گیرد جایی‌که دیگران نمی‌توانند آن را ببینند.
  • سمعک نامرئی CIC، این مدل در داخل مجرای گوش خارجی قرار می‌گیرد و به‌سختی دیده می‌شود، اما کاملاً پنهان نیست.
  • سمعک داخل کانال (ITC)، این نوع سمعک در مجرای گوش خارجی و قسمت تحتانی صدفه گوش قرار می‌گیرد.
  • سمعک داخل گوشی (ITE)، این مدل در مجرای گوش خارجی و قسمت‌های بیشتری از لاله گوش قرار می‌گیرد.

قیمت سمعک

برای تعیین دقیق قیمت سمعک گوش، لازم است که بررسی هایی در مورد نوع و میزان کم‌ شنوایی شما و همچنین سبک زندگی و نیازهای شنیداری شما انجام شود. کلینیک های مختلف قیمتهای مختلفی را ارائه میدهند که ممکن است نسبت به سایر کلینیک ها ارزانتر یا گرانتر باشند. پس بهتر است قبل از خرید و حتی تعمیر سمعک، قیمت های مختلف را با هم مقایسه کنید.

به طور کل عوامل مختلفی می توانند بر قیمت سمعک تأثیر بگذارند که عبارتند از:

  • تجهیزات فنی
  • طراحی و بدنه آن
  • تکنولوژی به کار رفته در آن
  • کارکرد
  • نوع
  • اندازه سمعک
  • برند سازنده
  • سال ساخت آن
  • گارانتی و خدمات پس از فروش

قیمت تعمیر سمعک

هزینه تعمیر سمعک به موارد زیادی بستگی دارد. مهمترین موردی که در مورد هزینه ی تعمیر سمعک وجود دارد این است که چه قسمتی از آن خراب شود. خرابی قسمت های بیرونی مثل دسته و … معمولا هزینه انچنانی ندارد.

بر خلاف خرابی قطعات بیرونی، خراب شدن اجزا و قطعات داخلی سمعک که معمولا الکترونیکی نیز هستند، کمی هزینه بر است.

برای تعمیر سمعک به کجا مراجعه کنیم؟

کلینیک سمعک آلفا با سالها تجربه در زمینه ی تجویز، فروش و تعمیرات سمعک یکی از بهترین انتخابها برای تعمیر سمعک است. کلینیک سمعک آلفا علاوه بر تعمیرات سمعک، خدماتی مانند، شنوایی سنجی، تجویز سمعک، تنظیم سمعک و … را نیز انجام میدهد و میتواند تمام مشکلات شنوایی شما را پوشش دهد.

کلینیک سمعک آلفا همچنین نمایندگی فروش انواع سمعک اتیکن دانمارک، برنافن سوئیس، سونیک آمریکا، سیگنای آلمان، زیمنس، ویدکس دانمارک و … را دارد، به شما در خرید سمعک با کیفیت و مقرون به صرفه کمک خواهد کرد.

کدخبر: ۴۶۳۲۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر