کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۴۷۰۷
تاریخ خبر:

تزریق رنو و هیوندای از گمرک به بازار با دز بالا!

هفت صبح| با بازشدن درهای گمرک به روی واردکنندگان، قرار است طی ۴ ماه آینده حدود ۱۳ هزار دستگاه خودرو خارجی به بازار سرریز شود که طبق اطلاع هفت صبح اغلب آنها از محصولات دو شرکت رنو و هیوندای هستند. البته هنوز درهای گمرک برای خروج خودروهای وارداتی باز نشده شاهد جدال رییس بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت بر سر نحوه تامین ارز این خودروها هستیم. با این حال آزادی خودروهای وارداتی از گمرک قطعی است.

با این گزاره، تکلیف خریداران خودروهای وارداتی در حال مشخص شدن است و تا ابتدای هفته آینده اولین مدل‌های وارداتی از گمرک خارج می‌شوند. گمرک ایران هم ابلاغ مصوبه دولت به واردکنندگان فرصتی ۴ماهه برای ترخیص حدود ۱۳ هزار دستگاه خودرو داده است. هفت صبح در گفتگو با کارشناسان، برخی از واردکنندگان و البته منابع خبری نزدیک به گمرک، زوایای جدیدی از میزان خودروهایی که بنادر، مرزهای و گمرکات کشور وجود داشته و قابل ترخیص است را به دست آورده که مهمترین آنها میزان خودروهایی است که هر برند در گمرکات کشور دارد. برخی‌ فالان بازار در حالی تعداد خودروهای موجود در گمرکات کشور را حدود ۱۶هزار عدد می‌دانند که مسئولان گمرک صرفا روی عدد ۱۳ هزار مانور می‌دهند. عددی که بخشی از آن در محدوده مناطق آزاد دپو شده و آمار دقیقی از نوع و تعدادشان در دست نیست. ما سعی کرده‌ایم خلاصه و مفید تعداد و نوع خودروهای هر برند را برای‌تان گرد آوریم و چشم‌انداز بازار که در اثر ترخیص این ۱۳ هزار اتومبیل وارداتی‌ تغییر کرده را مورد بررسی قرار دهیم.
چه برندها و مدل‌هایی در گمرکات کشور وجود دارند؟
طبق اطلاعاتی که هفت صبح به دست آورده، رنو، هیوندای و محصولات تویوتا -لکسوس از جمله برندهایی هستند که بیشترین میزان خودرو را در مبادی گمرکی کشور دارند. منابع نزدیک به گمرک می‌گویند به غیر از ۳۴۶۰ خودرویی که در بندر شهید باهنر به دو برند هیوندای و نیاسن متعلق هستند، حدود ۴هزار خودرو نیز در گمرک سلفچگان وجود داشته که عمده آن متعلق به رنو و نیز برند هیوندای هستند. تالیسمان و کولئوس دو خودرویی هستند که رنو به تعداد متنابهی از آنها را در گمرکات کشور دارد. هیوندای نیز در انواع سوناتا هیبرید، سانتافه، توسان و الانترا خودروهای نسبتا گسترده‌ای را برای عرضه به بازار دارد. همچنین در چند گمرک دیگر کشور خبرهایی از حضور یک پارت ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ عددی از محصولات میتسوبیشی شامل اوت‌لندر، asx و لنسر هم به گوش می‌رسد که در حال ترخیص هستند. دو سری از خودروهای سانگ یانگ یعنی تیوولی و کوراندو نیز به تعدادی نه چندان فراوان در یکی از بنادر کشور وجود داشته که کار ترخیص آنها شروع شده است. چند نفر از واردکنندگان خودرو نیز به هفت صبح خبر داده‌اند تعداد قابل توجهی تویوتا از انواع راو۴، ch-r و نیز لکسوس شامل دو مدل rx و nx در گمرکات جنوبی کشور وجود دارند که در حال حاضر پروسه ترخیص آنها در شرف کلید خوردن است. همچنین یکی از افراد مطلع به هفت صبح خبر داده که گمرک تا اوائل هفته آینده اطلاعات دقیقی از نوع و مدل خودروهای حاضر در گمرک منتشر خواهد کرد.
تاثیر ترخیصی‌ها بر بازار وارداتی‌ها
هفت صبح در گفتگو با برخی از فعالان بازار و نمایشگاه‌های مشهور پایتخت به بررسی ابعاد ترخیص خودروهای وارداتی پرداخته و اثر قیمتی ورود این اتومبیل‌ها روی رونق بازار را مورد پرسش قرار داده است. موردی که طبق اعتقاد مدیر گالری احمدی که در حوالی تقاطع ۲ خیابان سهروردی و بهشتی واقع شده، می‌تواند تا حدی باعث ایجاد تعادل در بازار وارداتی‌ها شود. وی که از حضور محصولات بنز، پورشه، ب.ام.و و لکسوس در بین خودروهای ترخیصی خبر می‌دهد، ورود یکباره این محصولات به بازار را موجب کاهش قیمت خودرو می‌داند گرچه این کاهش قیمت در حدی نخواهد بود که بازار را به شرایط قبلی بازگرداند. فربد زاوه تحلیلگر بازار خودرو هم با اذعان به تاثیر کم ورود این خودروها روی رونق بازار، ترخیص این محصولات با دلار آزاد را از جمله دلایل افزایش بهای تمام شده خودرو می‌داند و کاهش حجم خریداران را قطعی می‌داند.

کدخبر: ۲۴۴۷۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • meysamlargani

    نذاشتن بیاد گرون شه حالا میگن مشکل نداره برو توبازار