کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۷۸۵
تاریخ خبر:

زندگی وفق مراد برنامه نویس‌ها

زندگی وفق مراد برنامه نویس‌ها

نگاهی به بالا و پایین بازار کار در سال 1403/ حسابدارها بیشتر‌حقوق می گیرند یا پزشکان و معمارها ؟‌روزهای طلایی برنامه‌نویس‌ها ادامه پیدا خواهد کرد؟

هفت صبح|  در اینستاگرام، مسابقه جدی بین باشگاه‌های موفقیت، سمینارهای علمی و گروه‌های بازاریابی برای یادگرفتن راه و چاه پول درآوردن برقرار است. کدام شغل بیشتر درآمدزاست؟ کدام رشته تحصیلی فرصت شغلی بیشتری پیش پای افراد می‌گذارد و کدام شهرها عرصه را برای پیشرفت باز می‌کنند؟ همه این سوال‌ها جواب دارند. در سازمان‌های دولتی حقوق بیشتری نمی‌گیرید، مهندسی عمران دیگر مثل دهه 80 و حسابداری مثل دهه 90 درآمدزاترین شغل نیست، برنامه‌نویسی از همه لحاظ برگ برنده را در دست دارد اما آنقدر تقاضای کار در آن بالا رفته که به زودی احتمالا اقبال آن هم خاموش خواهد شد. این‌ها به علاوه نکات دیگری که در ادامه نوشته شده چند رمز و راز جدید از وضعیت بازار کار است که پژوهشگران در یک تحقیق به آن رسیده‌اند.

 

معمولا تصور اشتباهی درباره راه و روش رسیدن به پول وجود دارد. مثلا اینکه هرچه بیشتر کار کنید یا بیشتر سختی بکشید به درآمد بیشتری نمی‌رسید. گزارش اخیر جاب ویژن (یک موسسه کاریابی آنلاین) به این سوال جواب داده که چطور می‌توانید بیشتر پول در‌آورید. این عوامل نسبت به فاکتورهای دیگر تاثیر بیشتری در رنج حقوقی افراد می‌گذارند:

 

اینکه اولا چه شغلی دارید، دوما در چه سطحی قرار گرفته‌اید و سوما چند سال کار کرده‌اید بیشتر از هر عامل دیگری می‌تواند حقوق شما را بالا و پایین ببرد.

 

همه می‌دانند لول یا سطح کاری تاثیرگذار است اما چقدر؟ در این حد که حقوق مدیران در سال ۱۴۰۳ سه برابر حقوق کارکنان خواهد شد. مثلا در حال حاضر مدیران حدود ۳ برابر کارمندان و برنامه نویسان2/5 برابر نیروی خدماتی، حقوق دریافت می‌کنند.

 

سابقه کار تا حدود زیادی سرنوشت دستمزد آخر ماه افراد را تعیین می‌کند. چقدر سابقه داشته باشیم خوب است؟ از سال 1399 تا امروز بیشترین افزایش حقوق را افرادی که بین دو تا پنج سال سابقه داشتند تجربه کردند.

 

فرقی بین این دانشگاه و آن یکی نیست

 

اسم و رسم دانشگاه هیچ تاثیری ندارد؟ تقریبا نه. دانشگاه پنجمین عامل موثر در بالا رفتن حقوق است. حقوق فارغ‌التحصیلان دانشگاه های دولتی و آزاد برابر است. فقط بین آنهایی که دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور خوانده‌اند کمی تفاوت حقوق با بقیه دانشگاه‌ها وجود دارد که آن هم خیلی نیست.

 

اینکه در چه شهری زندگی کنید حتی بیشتر از دانشگاه تاثیر دارد. مثلا اگر یک دانشگاه معمولی درس بخوانید ولی در تهران باشید حقوق بهتری نسبت به فردی می‌گیرید که در دانشگاه خوبی درس خوانده ولی درحاشیه شهر کار می‌کند.

 

خوب‌ها و بدهای بازار کار

 

برنامه نویس‌ها از سال 1399 تا پارسال بیشترین میزان افزایش حقوق را داشتند. در مقابل پرستارها کمترین حقوق را می‌گیرند و کمتر از همه مشاغل دیگر دستمزدشان رشد داشته. اوضاع کارگرها تا حدی بهتر از پرستاران و بهیاران است ولی آنها هم حقوق پایینی می‌گیرند و هم رشد کمی داشته‌اند.

 

برنده‌های سال 1399 تا 1402 برنامه نویس‌ها بودند؛ نه فقط چون حقوق بالایی می‌گیرند بلکه حقوقشان بیشتر از همه مشاغل دیگر در این سه سال افزایش داشته.

 

تخصص بیشتر، افزایش حقوق بیشتر

 

برنامه‌نویس‌ها چقدر درآمد دارند؟ بستگی دارد ساکن کجا باشند و در چه سطحی باشند و با چه زبانی برنامه نویسی کنند؟ حد وسط حقوق‌ برنامه نویس‌های مبتدی با زبان برنامه‌‌ نویسی سی شارپ در تهران سال پیش 15 میلیون تومان بوده. یک سطح بالاتر از مبتدی 20 میلیون تومان و متخصص 40 میلیون تومان دستمزد می‌گرفتند. ممکن است این عددها بسته به متغیرهای دیگر بالا و پایین شود اما نکته جالب اینکه میزان افزایش حقوق آنها هم یکی نیست. هرچه فردی تخصص بیشتری داشته باشد، درآمدش رشد بیشتری خواهد داشت. حقوق این افراد در تهران برای امسال به ترتیب 18، 29 و 45 درصد بیشتر خواهد شد. جغرافیا هم می‌تواند این عددها را تغییر دهد و طبق معمول هرچه شهرها کوچک‌تر می‌شوند میزان رشد حقوق کمتر خواهد شد.

 

نکته دیگر برنامه نویس‌ها این است که تعداد رزومه خیلی بالاتر از فرصت‌های شغلی است. یعنی اگر امروز برنامه‌نویسی جواب داده، به این معنی نیست که 5 سال آینده هم باز بیشترین حقوق را بگیرد.

 

 

معمارهای مبتدی اما خوش اشتها

 

حقوق معمارها برخلاف تصور ما خیلی زیاد نیست اما رشد خوبی را تجربه کرده. 50 درصد از معمارهای مبتدی سال قبل بین 13 تا 22 میلیون تومان حقوق می‌گرفتند و حالا برای امسال انتظار دارند این عدد به 16 تا 29 میلیون تومان برسد. معمارهای متخصص چقدر درآمد داشتند؟ 50 درصد از آنها بین 24 تا 40 میلیون تومان درآمد داشتند که حالا انتظار دارند امسال حداقل 22 درصد بیشتر از این بگیرند.

 

  

کارنامه کاری شوکه‌کننده پزشکان

 

پزشک و دندان پزشک‌ها چقدر درآمد دارند؟ حد وسط درآمد پزشکان در تهران 15 میلیون تومان گزارش شده . این عدد در شهرهای بزرگ دیگر 12 میلیون و در روستاها و مناطق کوچک 15 میلیون تومان بوده. برخلاف بسیاری از مشاغل، حقوق پزشکی در شهرهای کوچک‌تر رشد بیشتری دارد. یک نکته جالب اینکه میزان رشد حقوق پزشکان در شهر کوچک و تهران تقریبا یکی است.

 

 

درآمد پایین و رشد بالای این سه شغل

 

در این 4 سال سه گروه شغلی بودند که درآمد پایینی داشتند اما در این مدت دریافتی آنها رشد نسبتا زیادی داشته: روابط عمومی‌ها، فروشنده‌ها و ویزیتورها و معمارها. در تهران نیمی از کارشناسان رده پایین روابط عمومی بین 5 تا 12 میلیون تومان می گرفتند و نیمه دیگر بین 12 تا 19 میلیون تومان. مدیرهای روابط عمومی چقدر درآمد داشتند؟ نیمی از آنها بین 13 تا 22 میلیون و نیمی دیگر بین 22 تا 40 میلیون تومان.

 

کمرنگ شدن نقش حسابدارها

 

یک نکته جالب این گزارش حرکت نزولی حسابدارهاست که اگرچه حقوق نسبتا بالا می‌گیرند اما حقوقشان دیگر به اندازه قبل یا به اندازه بقیه مشاغل رشد نداشته.

 

 

انتظارات مهندسان برق

 

یک مهندس برق نوپا در تهران انتظار دارد که امسال حداقل 20 میلیون تومان بگیرد. نیمی از آنها سال قبل بین 9 تا 16 میلیون و نیمه دیگر بین 16 تا 30 میلیون تومان حقوق می گرفتند و حالا انتظار دارند که حقوقشان به ترتیب به 11 تا 20 و 20 تا 40 میلیون تومان برسد.

 

 

خصوصی یا دولتی؟

 

فرض کنیم که برای ورود به سازمان‌های دولتی نیاز به هیچ آزمون ورودی نبود و با یک مصاحبه معمولی مثل بخش خصوصی می‌شد آنجا هم شروع به کار کرد. در این حالت کجا را ترجیح می‌دهید؟ با اینکه تصور عموم بر این است که شغل‌های دولتی آینده بیشتری دارند، این تحقیق نشان داده شرکت‌های خصوصی غالبا بیشتر افزایش حقوق داشته‌اند. یعنی چطور؟ از سال 1399 تا سال قبل میانه حقوق بخش خصوصی 6 درصد بیشتر از تورم بوده ولی حقوق کارکنان دولت نه تنها بیشتر از تورم نبوده بلکه دو درصد هم عقب بوده است.

 

تازه این که خوب است؛ میزان افزایش حقوقی که قانون کار اعلام می‌کند در این 4 سال 5 درصد از تورم عقب‌تر بوده. البته این نکته یادمان باشد که این در مورد سال 1399 تا پارسال است و اگرنه مثلا اگر امسال را به آن اضافه کنیم، درآمد دولتی‌ها و کارگران 35 درصد بیشتر می‌شود ولی آخرین عددی که سازمان آمار اعلام کرده 45 درصد تورم است.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۵۷۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر