کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۶۴۲
تاریخ خبر:

ماجرای یک توئیت استراتژیک

ماجرای یک توئیت استراتژیک

گشت ارشاد، ‌طرح نور، لایحه حجاب و نکته‌های دیگر

هفت صبح| بازگشت گشت‌های ارشاد در قالب طرح نور خیلی از شهروندان را غافلگیر کرده بود. آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر بر رعایت مسئله حجاب تاکید کرده اما اشاره‌ای به گشت‌های ارشاد نکرده بودند.

 

شنبه 25 فروردین پلیس از آغاز طرح نور خبر داده بود و به شکلی باور نکردنی این طرح نور در واقع همان گشت ارشاد بود با همان شیوه‌های قبلی و تنها با برخی ملاحظات در مورد امنیت بیشتر خود گشت‌ها! تصاویر و اتفاقات و فیلم‌ها  عینا تکرار شدند و ناظران شگفت‌زده بودند که این همه فشار فیزیکی آن هم همزمان با مواجهه بین‌المللی ایران با اسرائیل  و متحدانش به چه علت است و برای چیست؟ آیا طول کشیدن حل مشکلات لایحه حجاب چنین شرایطی را بر حوزه‌های تصمیم‌گیری حاکم ساخته بود؟‌ آیا وزیر کشور(سردار وحیدی) معاون امنیتی ایشان (میراحمدی) فرمانده پلیس (سردار رادان) به این نتیجه رسیده بودند که تنها راه حل رسیدن به شرایط پایدار در عرصه حجاب برخورد شدید پلیسی است؟‌ 

 

در دو سه دوره در سال‌های 74 و 75، در سال‌های 85 تا 87 و در سال 1401 برای  ماجرای حجاب آن هم با تکیه بر پلیس و گشت‌های اخلاقی دورخیز شده  بود اما نتیجه‌اش هیچ وقت راضی کننده نبوده و به تصویر بین‌المللی ایران ضربات جبران ناپذیری وارد ساخته بود. انتظار می‌رفت که مواجهه پلیس با مسئله حجاب این بار با آرامش بیشتر و  دقیق‌تر باشد اما عموما  تکرار فرمول‌های قبلی بود. 

 

در هفته گذشته  به جز خبرگزاری فارس  که کمپینی را در مورد لزوم بازگشت گشت‌های ارشاد راه‌اندازی کرده بود، روزنامه همشهری و همین طور روزنامه کیهان به دفاع از بازگشت گشت ارشاد پرداختند. 

 

دیروز آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با صراحت حمایت خود را از این گونه شیوه اجرا اعلام کرد و گفت:«‌در جریان اجرای طرح موفق نور که به همت عزیزان نیروی انتظامی درحال اجراست، یک عده افراد ناآگاه و مغرض برای اینکه اسلام را بکوبند، می‌گویند این حرکت یک برخورد زورمندانه است و اینطور جلوه می‌دهند که بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله است؛ نخیر اینطور نیست. تشکل‌های حجاب و عفاف به همراه طلایه داران امر به معروف و نهی از منکر، همراه نیروی انتظامی شده‌اند. رویکرد اصلی طرح نور، تذکر محترمانه و ارشاد است، نه برخورد و اقدام قهری.در مرتبه اول، این‌ها تذکر می‌دهند و خیلی‌ها می‌پذیرند و می‌روند چون همه مسلمانند و دارند در این کشور زندگی می‌کنند اما کسی که بایستد، در مقام قانون شکن بر عمل خود اصرار کند و دست به مقابله و برخورد بزند، فردی است که در مقابل قانون ایستاده و راهی جز برخورد با او باقی نمی‌ماند. مثل همان کوچه یا معبری که ابتدای آن، تابلوی ورود ممنوع نصب می‌کنند و همه تابع هستند اما اگر آقایی وارد شد، اصرار داشت ورود ممنوع را زیرپا بگذارد و برای بی قانونی خود به پلیس هم معترض شد، بدیهی است موردبرخورد قرار می‌گیرد. آیا بی‌حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل‌تر است؟»

 

طبیعی است که با چنین پشتوانه‌ای یعنی خبرگزاری متنفذ فارس، روزنامه‌های کیهان و همشهری و پشتیبانی خطبای جمعه و علما، وزارت کشور و نیروی انتظامی چندان توجهی به  انتقادات روزافزون حتی از سوی فعالین اصولگرا و حتی برخی از نواصولگرایان (علی قلهکی، ‌حسام مظاهری،‌ حسین سلیمانی و...) در مورد تبعات غیرقابل کنترل و البته تکراری این شیوه از اجرای گشت ارشاد نکند. تا این که دیروز «مهدی فضایلی» عضو دفتر رهبر انقلاب، درباره کشف حجاب از دیدگاه مقام معظم رهبری در حساب کاربری خود در ایکس، نوشت: کشف حجاب هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. منتهی دشمن با برنامه و نقشه وارد این کار شده، ما هم باید با نقشه و برنامه وارد بشویم؛ کار‌های بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.

 

این توئیت به عنوان تذکر رهبری در مورد تندروی‌های به تصویر کشیده شده تحلیل شد. این یعنی ترمزی بر این شیوه پردردسر و ناکارآمد گشت ارشاد.

 

دیروز  بعد از انتشار وسیع این توئیت، ‌پلیس اطلاعیه‌ای  را صادر کرد  که در بخشی از آن آمده:‌ گزارش‌های میدانی و بررسی‌های دقیق با ابزارِ هوشمند نشان‌داده است که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح، مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌هایِ آینده روندِ بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت.براین اساس اجرایِ طرحِ نور منطبق با خواست و ساختِ عمومیِ جامعه و مسئولان اجرایی کشور و براساس وظایف محوله به پلیس به عنوان مجری قانون در کنار دیگر ماموریت‌های امنیتی و انتظامی، تداوم خواهد داشت و برخی شیطنت‌هایِ رسانه‌ای توسط جریان سازیِ معاندین در اجرایِ سناریوهایِ ساختگی بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت. ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنشِ اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد.  آیا مراحل تصویب لایحه حجاب سریع تر خواهد شد‌؟

 

 

کدخبر: ۵۵۶۶۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر