کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۵۵۶
تاریخ خبر:

درنده‌ها هم امنیت ندارند

درنده‌ها هم امنیت ندارند

ماجرای ‌وضعیت اسفبار ببر و شیر و یوزپلنگ چه بود؟

روزنامه هفت صبح| در چند روز اخیر اخبار زیادی درباره مرگ یا وضعیت اسفبار سه مورد ببر و شیر و یوزپلنگ منتشر شد. ماجرای این سه حیوان درنده چه بود؟

  گیر‌ کردن گوشت در گلوی ببر

اینطور که محمد عرفانی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست خراسان رضوی گفته دلیل مرگ ببر یازده‌ساله باغ‌وحش مشهد گیر‌کردن گوشت در گلوی او بوده است. «پس از کالبدشکافی گزارشی به این اداره کل ارسال شد که طبق آن در بازرسی ظاهری خونریزی از منافذ، ضایعات دهانی، آثار گزش و شکستگی و درگیری و زخم پوستی مشاهده نشد و تنها مورد قابل ذکر مشاهده یک تکه پستان در گلوی حیوان بود که با توجه به بافت نرم آن احتمالا در اثر استفراغ در گلوی این ببر گیر کرده و موجب خفگی آن شده است.» 

 

  دلیل مشابه برای مرگ پیروز

عجیب اینکه چند روز پیش بعد از حدود یک‌سال در مورد دلیل مرگ پیروز، یوزپلنگ معروف و بدعاقبت ایرانی هم روایت نسبتا مشابهی شنیده شد.  به گفته معاون سازمان محیط زیست «در پارک پردیسان یک تکه پلاستیک یا لاستیک کوچک وجود داشت که پیروز با خوردن آن تلف شد و این تکه پلاستیک که دریچه خروجی معده به روده را مسدود کرده بود، درست جایی قرار داشت که با وجود چندین بار اسکن توسط بهترین متخصصان هم دیده نشده بود. پارک پردیسان جایی است که پرندگان مختلف از جمله کلاغ، و زاغی هم در آن حضور دارند که احتمالا این تکه پلاستیک یا لاستیک کوچک را به آنجا آورده بودند..»

 

اکبری در ارتباط با آنچه برای پیروز رخ داد گفت: «در مراحلی که پیروز تقریباً از آب و گل بیرون آمده و به شرایطی رسیده بود که احساس کردیم زنده می‌ماند، ناگهان با غذا نخوردن و حالت نامساعدی مواجه شدیم که همیشه هم برای پیروز اتفاق می‌افتاد. در همان اولین تماسی که تیمارگر با ما گرفت، موضوع احتمال مسدودشدن سیستم گوارش با پلاستیک را مطرح کرد و با همین پیش‌زمینه او را به بیمارستان بردیم، آنجا بیهوش و اسکن شد، اما چیزی مشاهده نشد و به پردیسان برگردانده شد.»

 

معاون سازمان محیط زیست گفته است که باوجود همه تلاش‌هایی که برای نجات «پیروز» انجام شد، «اما مشکلات و عفونت‌هایی که در بدنش ایجاد شده بود با دانش دامپزشکی‌ای که ما داشتیم، باعث شد، نتوانیم او را نجات دهیم.»

 

شیری که ژنتیکی لاغر است

خبر دیگر چند روز اخیر به ظاهر شیری مربوط بود که او در باغ‌وحش مشهد نگهداری می‌شود. تصاویری که از این شیر منتشر شد نشان می‌داد که او به‌شدت لاغر است تا جایی که دنده‌هایش از زیر جلد شکم کاملا مشخص بود. یک کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست گفت که این شیر نر تیپ بدنی لاغری دارد. این جواب باعث شد که خیلی‌ها در شبکه‌های اجتماعی سر شوخی را باز کنند و کسانی را یادآوری کنند که هرچه می‌خورند چاق نمی‌شوند، اما بعدتر معلوم شد که این شیر بیچاره انگل هم دارد. 

 

علیرضا بنی‌اسدی، کارشناس بیماری‌های حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی موضوع «سوء‌تغذیه» این شیر را رد کرد و به خبرگزاری دولت گفت: «بله درست است حیوانات هم مانند انسان‌ها دارای تیپ‌های بدنی مختلف هستند و این شیر بیمار هم دارای تیپ بدنی لاغر است که ابتلا به انگل موجب کاهش وزن بیشتر و نمایان‌شدن بیشتر لاغری او شده است ولی این حیوان تحت درمان بیماری انگلی با آنتی‌بیوتیک است و تشخیص بیماری و آغاز درمان آن از سه هفته پیش آغاز شده است.» 

 

کدخبر: ۵۵۴۵۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر