کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۱۲۶
تاریخ خبر:

داستان عقاب کمیابی که امروز در فیروزکوه دیده شد

داستان عقاب کمیابی که امروز در فیروزکوه دیده شد

پرنده شکاری کمیابی که امروز در فیروزکوه دیده شده، از نوع عقاب دریایی دم سفید (با نام علمی: Haliaeetus albicilla) بوده است

عقاب دریایی دم‌سفید پرنده شکاری بزرگی از خانواده بازان است. این عقاب خویشاوند نزدیک عقاب سرسفید است و نقش بوم‌شناختی آن در اوراسیا مشابه نقش بوم‌شناختی عقاب سرسفید در آمریکای شمالی است.

عقاب دریایی دم‌سفید ۶۹ تا ۹۲ سانتیمتر طول دارد، فاصله میان بال‌هایش ۱۸۲ تا ۲۴۴ سانتی‌متر است. ماده‌ها با ۴ تا ۶٫۹ کیلوگرم وزن قدری از نرها که ۳٫۱ تا ۵٫۴ کیلو وزن دارند بزرگترند. با این قواره عقاب دم‌سفید چهارمین عقاب بزرگ دنیا است.

پرنده شکاری کمیابی که در فیروزکوه دیده شد/ عکس

رژیم غذایی عقاب دم‌سفید متنوع است و شامل ماهی، پرندگان، مردار و گاهی پستانداران کوچک می‌شود. برخی از آن‌ها کاملأ مردارخوارند و به‌طور مرتب طعمه‌های پرندگان دیگر و سمورهای آبی را زورگیری می‌کنند. با این حال این پرنده در شکار هم متبحر است و می‌تواند بر سر شکار خرگوش با عقاب طلایی به رقابت کند. غذای مورد نیاز عقاب دم سفید حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم در روز است. این حیوان هرچند از عقاب طلایی فعالیت کمتری دارد و در رقابت مستقیم با عقاب طلایی بر سر یک مورد شکار خاص معمولاً شکست می‌خورد، اما می‌تواند به تراکم جمعیتی بیشتری برسد و عقاب طلایی را در رقابت بقا از میدان به‌در کند چرا که روده دراز و دستگاه گوارشی نیرومندش امکان زندگی بهتر با غذای کمتر را به او می‌دهد.

مشاهده یک حیوان نادر در ایران/عکس

عقاب دریایی دم سفید جزء گونه‌های نادر و در معرض خطر انقراض می‌باشد، که برای چندمین بار در آسمان شهرستان فیروزه مشاهده و از آن تصویربرداری شد.

رئیس اداره محیط زیست نیشابور افزود: این پرنده شکاری ۸۰ تا ۹۰ سانتیمتر طول دارد. دمش کوتاه و سفیدرنگ و بال‌هایش بزرگ و پهن با منقاری زرد و بزرگ و گردن بلند است. وی با اشاره به اینکه نر و ماده عقاب دریایی دم‌سفید هم شکل‌اند، بیان کرد: این پرنده شکاری از ماهی، پرندگان آبزی، پستانداران و کلاغ سیاه تغذیه می‌کند. این پرنده در مناطق ساحلی رودخانه‌های عریض، جزایر، تالاب‌ها و مناطقی که ماهی یا دیگر حیوانات آبزی فراوان است، به سر می‌برد.

این پرنده نادر تاکنون به جز شهرستان فیروزه در دو نطقه دیگر استان خراسان رضوی هم مشاهده و ثبت شده است.

 

کدخبر: ۵۵۳۱۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر