کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۷۵۱
تاریخ خبر:

شعبده‌بازی به سبک دو رپر بزرگ و کوچک

شعبده‌بازی به سبک دو رپر بزرگ و کوچک

نگاهی به ماجرای مزایده دوباره پیشرو و ظهور یک ستاره نصفه و نیمه در دنیای رپ.

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| مهلت رضا پیشرو برای فروش ویدئو خروج خود از مرز دیروز به پایان رسید. او تا زمان نوشتن این گزارش توانست یک مشتری 150میلیون تومانی برای ویدئوی خود پیدا کند. به نظر می‌رسد پیشرو به جز رپ کردن، علاقه جدیدی پیدا کرده که واکنش‌های زیادی بین جامعه رپ فارسی داشته. 

 

این مزایده کجا برگزار شده؟ در بستر ان‌اف‌تی. برای اینکه بخواهید متوجه شوید چه اتفاقی افتاده اول باید بدانید ان‌اف‌تی چیست؟ افراد می‌توانند آثار هنری خود را در برخی از پلتفرم‌های آنلاین که برای این کار ساخته شده، بفروشند و در مقابل ارز دیجیتال دریافت کنند. وقتی کسی این اثر هنری را آنجا می‌خرد، مالک آن خواهد شد.

 

حالا این پلتفرم‌ها واحد پولی خودشان را دارند که اسم آن اتر است که زمان نوشتن این گزارش، هر اتر دو هزار و 300یورو می‌ارزید. یعنی ما داریم از خرید و فروش با پول واقعی حرف می‌زنیم. البته مالکیت در فضای مجازی، با مالکیت در دنیای واقعی متفاوت است. اگر کاربر امیر آن را بخرد، مالک این ویدئو در فضای مجازی خواهد بود اما همچنان افراد دیگر هم می‌توانند آن را ببینند یا در اینستاگرام خود بگذارند و هر کار دیگری. 

 

حالا برگردیم به پیشرو. ویدئویی که برای فروش گذاشته شده، تصاویری از دشت و دمن و کوه نشان می‌دهد. اول یک نفر که احتمالا راه‌بلد مسیر است رد می‌شود و پشت سر او رضا از مقابل دوربین رد می‌شود، چیزی می‌گوید و علامتی با انگشتان دست نشان می‌دهد.

 

محمدرضا ناصری آزاد یکی از چهره‌های پیشرو رپ فارسی است. این ویدئو احتمالا به سال 1396 برمی‌گردد؛ سالی که او بازداشت و سپس از کشور خارج شد. پیشرو معمولا چهره عصبانی دارد و در این ویدئو با یک لبخند شبیه کاراکترهای بدجنس، متفاوت از اغلب اوقات دیده می‌شود.

 

دیروز روز چکش آخر مزایده بود و 4 ساعت باقی‌مانده به پایان آن، یک استوری از آخرین قیمت پیشنهادی منتشر کرد. استوری که بیشتر تبلیغ آخر برای بالا بردن قیمت بود. آن لحظه یک پیشنهاد به ارزش دو هزار و 591 یورو به او داده شده بود. یعنی حدود 148میلیون تومان. این پیشنهاد را کاربری به نام amir.eth  داده بود. کسی که تا امروز 734 اثر در این بستر مجازی خریده که اغلب آثار هنری گرافیکی یا نقاشی‌های انتزاعی هستند.

 

این رپر معروف  تصویر (میم) «مشکل داری؟» با آن لباس نارنجی و صورت عصبانی را همین هفته قبل 5هزار دلار فروخت. صادق، یک رپر دیگر، با 1/58 اتریوم برنده مزایده میم «رضا پیشرو» شد.

 

«آشنا» ستاره شدن در سه هفته 
«لعنتی وقتی مادرت باردار بود، پیشرو گوش می‌داد» این کامنت احتمالا بهترین توصیف برای استعداد «آشنا»ست. یک رپر 17ساله که دقیقا سه هفته پیش یک فیری استایل از خود منتشر و همه را از استعداد خود متعجب کرد.

 

«آشنا» با همان ویدئو که در زمین بسکتبال ضبط شده بود، بسیار معروف شد. کم‌کم یک ترک رسمی و چند فیری استایل دیگر هم در قطارهای مترو تهران-کرج، در فضای باز، ماشین و مدرسه به فاصله هر چند روز یک‌بار در اینستاگرام خود گذاشت و کاری کرد که تعداد فالوئرهایش از همه نسل چهارمی‌ها بالاتر برود.

 

آن ویدئو معروف تا امروز 15میلیون و 700هزار بار در اینستاگرام دیده شده. یک فیری استایل دیگر هم از او وجود دارد که کانال‌های رپ نوشته بودند برای مادرش که مبتلا به سرطان است خوانده. «آشنا» عملا با چند آهنگ و 700هزار فالوئر به ستاره تازه ظهور رپ تبدیل شده؛ خیلی تازه ظهور. البته خیلی از افراد هم معتقد بودند او فقط بلد است که خیلی تند بخواند وگرنه صدای پخته و مهارت زیادی برای رپ کردن روی بیت‌ها ندارد. 

 

کدخبر: ۵۵۲۷۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر