کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۹۷۳
تاریخ خبر:

درباره جرم جعل، ‌بازنشستگی و بیمه تامین اجتماعی

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به چهار سوال مطرح شده توسط خوانندگان پاسخ خواهیم داد:
یک: آقای کیانی این متن را برای ما ارسال کردند: «با عنایت به رسالت بنیادین قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع جرائم، اینجانب شکایتی علیه یک متهم حرفه‌ای داشته‌ام که پس از طی هر سه مرحله شورا و دادسرا و دادگاه کیفری ۲، سرانجام مشمول یک رای بسیار سبک و غیرموثر شد! یعنی متهم به دلیل اثبات جرم جعل و استفاده از اسناد مجعول، فقط و فقط محکوم به پرداخت دو وجه جداگانه ۱٫۵ میلیون تومانی به صندوق دولت شد!

حال سوال من این است که آیا چنین رایی می‌تواند دارای کوچکترین قدرت بازدارندگی باشد و آیا این رای با رسالت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در تضاد نیست؟! اینجانب با ارائه تمامی مشخصات خود و پرونده‌ها به دفتر روزنامه هفت صبح، از کلیه نیروهای انتطامی و امنیتی و نظارتی و قضایی برای بررسی و اصلاح حکم موصوف استمداد می‌طلبم و حاضرم همه گونه همکاری را تا حصول نتیجه مطلوب داشته باشم.»

پاسخ: حکم به مجازات، صرفا می‌تواند در حدود قانونی باشد. در حالی که برای جرم جعل و استفاده از سند مجعول، در قانون مجازات حبس نیز پیش بینی شده؛ قانون‌گذار این مجوز را به قاضی داده تا با ملاحظه شرایط متهم و نیز سیاست کشور مبنی بر حبس‌زدایی و کاهش ورودی زندان نسبت به تعیین مجازات اقدام کند. در این خصوص نیز با توجه به اینکه حکم در مرحله تجدیدنظر نیز تایید شده است؛ بهترین راه و البته تنهاترین راه تمکین به حکم قاضی است. البته که ممکن است شناخت شما از این محکوم بهتر از قاضی باشد ولی قاضی، بنا به مستندات حکم می‌کند و نه باطن اشخاص.

دو: برای بازنشستگی فردی که بیمه مشاغل آزاد دارد؛ درسن ۶۰ سالگی چند سال سابقه لازم است؟

پاسخ: حداقل سابقه لازم برای بازنشستگی ۱۰ سال است اما در این صورت ۱۰ روز حقوق به شما تعلق خواهد گرفت. برای دریافت حداقل مستمری، نیاز به ۲۰ سال سابقه دارید.

سه: ‌ با داشتن بیش از ۱۵سال سابقه بیمه تامین اجتماعی و ۵۱ سال سن، آیا امکان بیمه خویش‌فرما تامین اجتماعی وجود دارد؟

پاسخ: بله. حداکثر سن مجاز برای بیمه خویش‌فرما، ۵۵ سال است؛ آن هم برای افرادی که سابقه ندارند. شما هم سابقه دارید و هم سنتان کمتر از حداکثر سن مجاز است.

چهار: آیا بیمه اختیاری سه بار قرارداد می‌بندد و برای بار چهارم قرارداد نمی‌بندد؟

پاسخ: بله. حداکثر دفعات مجاز برای انعقاد قرارداد بیمه خویش‌فرما، سه بار است و برای بار چهارم قراردادی منعقد نمی‌شود.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۳۱۹۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر