کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۲۱۷
تاریخ خبر:

بتل رپ با بیف «پوری» و «ملتفت»

بتل رپ با بیف «پوری» و «ملتفت»

مبارزه در‌ قفس تمام‌عیار بین رپرهای ریز و درشت ایرانی.

روزنامه هفت صبح،‌ نگین باقری| مشت اول را «شاپور» زد. در یک هفته گذشته رپرها و دوستداران رپ درگیر مشت‌های بعدی شدند که به مجموعه آن «بیف» ‌می‌گویند. بیف یا یکی به دو کردن رپرها از دیس بک شاپور در جمعه شروع شد. بعد گادپوری جواب داد.

 

سپس «فدایی» از راه رسید، پای «هیچکس» باز شد و خلاصه کار به اینجا رسید که طرفداران رپ شروع به انتشار آگهی در دیوار کردند. ماجرایی که مثل همه دیس بک‌های دیگر اگر در جریان آن نباشید متوجهش نمی‌شوید. آن هم با زبان نیش و کنایه که باز اگر عضو جامعه کوچک رپ نباشید، معنی آن را متوجه نمی‌شوید. دستاورد نهایی؟ جذب میلیون‌ها بازدید برای هر کدام از رپرهایی که وارد این بتل (مبارزه) شدند که باعث شد: 

 

شاپور کوچک‌ترین عضو گروه ملتفت است گروه چهره‌های مهمی‌مثل «مهدیار» و «اشکان فدایی» عضو آن هستند. قد‌می‌که «ملتفتی»‌ها علیه رپرهای دیگر برداشتند گام عجیبی بود. گروهی که معمولا دیس بک نمی‌داد مگر به شخصیت‌های هم‌نسل خودش مثل حصین، زدبازی و هیچکس. اما حالا داشت خطاب به چه کسی حرف می‌زد؟ کل رپرهای نسل چهارم.

 

ورس این آهنگ به طور خاص به گادپوری، هیپ هاپولوییست، حمید صفت و کاگان کنایه می‌انداخت. شاپور بدون اینکه توهینی داشته باشد یک مشت دانه ریخت. خطاب به پوری گفت «{بزرگی} به سبیل نیست».

 

به حمید صفت که موزیک «چ» را منتشر کرده بود گفت «نگیر فاز چمران». جای دیگر گفت: « تو سیس بز نگیر که بالا سرت نیام با یه قصاب، این یکی هم با اون یارو جاسوییچیت هم میخوای از کف خزر پیداش نکنن چند تا غواص» منظورش از این قسمت هم هیپ هاپولوژیست بود که گاهی به خودش گوت (به انگلیسی یعنی بز) ‌می‌گوید. منظور از جاسوییچی هم مسخره کردن قد کاگان است.

 

بعد از دیس شاپور، به 24 ساعت نرسیده، پوری دیس بک داد. او یک موزیک ویدئو با عنوان «اعماله» یا به قول رپرها «اماله» ضبط شده در رشت، منتشر کرد. این دیس ترک آنقدر مورد توجه قرار گرفت که وارد چارت موزیک یوتیوب هم شد. 

 

در متن این آهنگ پوری گفته بود:«خود فدایی کی باشه که تو (شاپور) فداییش باشی.» در ورس دیگری ‌می‌گوید: «بگو بزرگترت برسه که سروش رو فروخته.» جلوتر ‌می‌گوید:«فاز گنگت چیه نشستید پا وارزون (یکی از زیرمجموعه‌های بازی کال آف دیوتی).

 

بعد اسم گارسون را که فدایی به آن مشهور است ‌می‌آورد و ‌می‌گوید: «بیا تا بهت بگم کت تن کیه.» البته ما فقط بخش‌های خواندنی آن را نوشتیم وگرنه برخلاف مشت اولی که ملتفت زد، این مشت دوم بسیار توهین‌آمیز و پر از ناسزا و کلمات جنسی و جنسیتی بود. 

 

  حالا دوباره نوبت شاپور بود. شاپور اینجا دلقک را منتشر کرد. جنگ بزرگ شروع شد. ورس او پر از به قول رپرها «لفظ» و «پانچ» (مشت) که البته برخلاف قبلی انتشار الفاظ آن دیگر اینجا ممکن نیست. به جیگرکی که پوری در ویدئو خود نشان داده بود اشاره داشت.

 

کنایه زد که مثل تتلو برای مجوز حاضر هستی هر کاری بکنی و در این فحش و فحش کاری به نام یک نوحه‌خوان اشاره داشت و دیگر با مسخره کردن پرونده حمید صفت (که در حمایت از مادرش، ناپدری خود را به قتل رساند) از مرزهای اخلاق عبور کرد.

 

  پوری در جواب دست به کار شد و اول یک فیری استایل منتشر کرد. انتهای فیری استایل هم خطاب به فدایی گفت: «اشکان بازیشون نشون. اشکان. ننویس بذار جیبیت بخونه. خودت بیا. پر بیا. 100ت رو بذار. به این نیست بری سه ماه دیگه بیای ها. زیر 24 ساعت ضرب‌الاجلی.» خلاصه اینکه پوری به شاپور گفت: برو بزرگترت بیاد. بعد هم آهنگ «خشم شب» را در ادامه این دعواها منتشر کرد که بیت و ورس این یکی هم پلتفرم‌های موسیقی را ترکاند.

 

   این را هم در نظر داشته باشید که از همان اول همه رپرها شروع به واکنش کردند. همزمان «یادگاری و «تهران» از فدایی منتشر شد و علیرضا جی جی یک کنایه به فدایی زد که «چیه قضیه؟ هر کی 7-8 سال تهران نمیاد باید یه آهنگ بده راجع به تهران؟»

 

سهراب ام جی و علیرضا جی جی به خاطر اینکه ساکن ایران هستند هر از گاهی یک کنایه به رپرهایی که سیاسی می‌خوانند ‌می‌اندازند ولی حرکت عجیب را این وسط سهراب ام جی زد. این عضو سابق  گروه «زدبازی» که هیچ وقت با فدایی رابطه خوبی نداشته همین دو شب پیش در حرکت مهمی‌ یک اجرای زنده خطاب به گروه ملتفت داد. 

 

  وسط این بیف، دیروز «هیچکس» استوری‌هایی منتشر کرد که پوری این رشته توئیت را به معنای حمایت و پشتیبانی از خودش گرفت. ماجرای این حرکت هیچکس چه بود؟ قبلا فدایی، هیچکس و مهدیار با هم همکاری ‌می‌کردند اما دو سال پیش هیچکس از گروه خارج شد و آنها به دشمن خونین هم تبدیل شدند.

 

فدایی سال گذشته در یک افشاگری بزرگ گفت هیچکس عضو گروهک مجاهدین است و از آن موقع تا امروز هیچکس بارها مجبور به واکنش درباره همین شده و هر بار اعلام کرده که عضو این فرقه نیست. حالا با ورود هیچکس، بازی به یک مبارزه داخل قفس تبدیل شده.

 

حتی یاس هم هم نظر خودش را در اینستاگرام داده و نوشته:«چجوری دارن پته همو میریزن رو آب اینا. اول و آخر هیچکدوم اعتبار قبل رو‌ ندارن!» بازی که ‌می‌تواند به یکی از بزرگترین بیف‌های رپ فارسی شود و تا امروز میلیون‌ها بازدید را داخل پیج‌های این افراد سرازیر کرده.

 

  از روز گذشته این بتل از مشت بندها و رپرها هم خارج شد و به طرفداران و مخاطبانش رسید. چطور؟ با شوخی در دیوار. مثلا یک نفر با آپلود عکس کبوتر نوشت: «گادپوری از رشت آوردیم» که اشاره به ویدئو کلیپ پوری در این شهر داشت.

 

یک نفر دیگر نوشته بود که «به یک گارسون در فرانسه نیاز داریم» که کنایه به فدایی بود. این بازی احتمالا هنوز هم ادامه دارد اگرچه احتمالا نتواند جای بیف دو سال پیش زدبازی و ملتفت را بگیرد اما فعلا تا اینجا که از مشهورترین رپرها (هیچکس و یاس و فدایی) تا کوچک‌ترین‌های نسل پنجمی‌را وارد این زد و خورد کرده است.

 

کدخبر: ۵۵۲۲۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر