کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۵۵۱
تاریخ خبر:

غرش طوفان بر فراز دوبی

غرش طوفان بر فراز دوبی

شهر لوکس خاورمیانه با 400 هزار ایرانی مهاجر در محاصره آب قرار گرفت / ‌ روایت های دست اول هموطنانمان از باران آخرالزمانی در دوبی‌

هفت صبح|  روز گذشته تصاویر علمی-تخیلی متعددی از امارات، مخصوصا شهر دوبی مخابره شد. از دوشنبه این هفته تا 24 ساعت بعد آب بزرگراه‌ها را گرفت، وارد مراکز خرید شد، از لای درزهای پنجره حتی به بلندترین واحدهای مسکونی رسید و با آبگرفتگی در فرودگاه‌ها می‌شد گفت جایی نمانده که دست سیل به آن نرسیده باشد. تا لحظه نوشتن این گزارش مردم دوبی و شهرهای دیگر امارات ۴۸ ساعت بی‌سابقه را پشت سر گذاشته‌اند. بارندگی‌ای که طبق ادعای مرکز ملی هواشناسی این کشور از 75 سال پیش تا امروز بی‌سابقه بوده.

 

روز دوشنبه شهر زیر آب رفت. همان دوبی رویایی، تکنولوژیک و پیشرفته. تا آخر شب خودروها در بزرگراه شیخ زاید، بزرگترین بزرگراه امارات عربی متحده زیر آب رفتند. هولناک‌ترین تصاویر مربوط به صحنه‌های گیر افتادن مردم در این اتوبان است که با قایق‌های کوچک بادی همدیگر را نجات می‌دهند.

 

هنوز موج قبلی خشک نشده بود که دومی هم از راه رسید. روز سه‌شنبه مردم با رعد و برق‌های پشت سر هم در آسمان بیدار شدند. اهمیت این ماجرا این است که دوبی نقطه اتصال شرق و غرب است و بسیاری از پروازهای این مسیر در فرودگاه بزرگ آن توقف می‌کنند.

 

همین موضوع باعث تعویق بسیاری از سفرها، طولانی‌تر شدن پرواز بسیاری از افراد و متوقف شدن برخی از مسیرهای هوایی شد یا به زبان دیگر نظم مسیرهای هوایی همه دنیا را برهم زد. آمار دقیقی از شمار ایرانیان مقیم امارات وجود ندارد، اما در منابع نیمه رسمی جمعیت آنان حدود ۵۰۰هزار تن تخمین زده می‌شود که حدود 400 هزار نفر از آنها ساکن دوبی هستند. 

 

یکی از این ایرانی‌ها توضیحات جالبی درباره بارندگی این سه روز دارد. به گفته او بخشی از علت ماجرا این است که خیابان‌های دوبی برای آب و هوای گرم و خشک ساخته شده و آمادگی این سیل را نداشته‌اند. همچنین بافت شنی زمین‌های منطقه، جذب آب در زمین را دشوار می‌کند و بارش باران عمدتا به سیلاب منجر می‌شود. یک هموطن دیگر توضیحات مفصلی از شرایط دوبی می‌دهد. او به این نکته‌ها اشاره می‌کند:

 

«سیستم ساختمان سازی امارات برای حل کردن مشکل گرما ساخته شده. آسانسورها، پارکینگ و هرچیزی که فکر کنید برای این ساخته شده که آدم‌ها را از نور شدید آفتاب دور کند. از دو سال قبل که دولت پروژه بارور ساختن ابرها را شروع کرد گاهی پیش می‌آمد که باران بیاید اما بارندگی کنترل شده بود. حتی برای دو یا سه ساعت باران دوام می‌آورد و مشکلی نبود. چند ماه پیش بود که باران آمد و همه شهر را آب گرفت. مسئولان شهر از همان موقع فهمیدند که آمادگی این بحران را ندارند. برای همین یک کمیته بحران درست کردند که نیروی امدادی اضطراری برای این موضوع داشته باشند. اما این کارگروه از آن روز تا امروز نتوانست کاری کند. برخلاف تصور برق در دوبی قطع نشده ولی حتی برج‌ها هم در امان نماندند. کافه رستوران‌ها و خانه‌های ویلایی اصلا برای این موضوع آماده نبودند و خسارات زیادی دید‌ه‌اند. بخش بسیار مهم شهر محل رفت و آمد پیک‌هاست. در دوبی برای خرید خوراکی، رستوران و کارهای اداری از موتور زیاد استفاده می‌شود. جمعیت موتورسواران به‌اندازه کارگران است. در این بارندگی کار آنها متوقف شد و دیگر مردم نمی‌توانستند از سوپرمارکت خرید کنند یا غذا سفارش دهند. کافه رستوران‌ها که به کل تعطیل بودند. به جز اینکه آب به مترو و زیرگذر رسید همه لاین‌های اسکوتر و دوچرخه را آب گرفته. در این فصل از هوا مردم امارات از این خطوط بسیار استفاده می‌کنند. یعنی به‌اندازه تاکسی‌ها، در خیابان دوچرخه دیده می‌شود.» این را هم در نظر بگیرید که دوبی یک جمعیت ثابت سه میلیون نفری و جمعیت متغیر 11 میلیون نفری دارد که شامل مسافران و گردشگران می‌شود. سیل در فصل گردش آمده و از ماه دیگر عملا شهر تعطیل و بخش توریستی آن بلااستفاده است. قرار بود دو نمایشگاه مهم در این شهر برگزار شود که به خاطر آن مسافران زیادی به دوبی آمده بودند. این مسافران فقط بخش کوچکی از جمعیت توریست‌هایی هستند که حالا پشت سیل گرفتار شده‌اند.

 

 

چقدر بارندگی؟ دو برابر کل سال آبی تهران

 

وقتی از بارندگی شدید حرف می‌زنیم به چه عددی اشاره داریم؟ برخی از شهرهای امارات دارای بیشترین بارندگی بوده. برای مثال بیشترین میزان بارندگی در ایستگاهی نزدیک به شهر العین 6/287میلی متر بارندگی را ثبت کرده بود. اگر می‌خواهید تصویری از این عدد داشته باشید باید گفت که تهران در سال آبی جاری یعنی از مهر سال قبل تا ۲۳ فروردین، 2/150میلی‌متر بارش دریافت کرده بود. خود شهر دوبی تا آخر وقت روز سه‌شنبه به 142‌میلیمتر بارندگی در 24 ساعت رسید. در 24 ساعت از بارندگی شدید ماه گذشته میگون با 8/20 میلی‌متر بیشترین بارندگی را در سطح استان تهران داشته.

 

 

شهر در اغما

 

بعد از این همه بارش دمای هوای دوبی از 34 تا 30 درجه روز دوشنبه  به ۲۰ تا ۲۶ درجه در چهارشنبه رسید. طوفان در روز چهارشنبه، ادامه پیدا کرد و این رویداد استثنایی باز هم منجر به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و کار دورکاری ادارات دولتی امارات شد. همچنین از نهادهای بخش خصوصی خواسته شده که همین کار را انجام دهند. قرار بود دیروز دو تیم العین – الهلال به دیدار هم بروند که بازی لغو شد.

 

چه خبر از جنوب ایران؟

 

از روز سه‌شنبه بارش باران در جنوب کشور هم شدید و سیل در برخی استان‌ها جاری شد. کیش، کرمان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان پربارش‌ترین استان‌ها در این دو روز بودند. سیل در سیستان و بلوچستان ایران تعدادی از مسیرهای ارتباطی را مسدود و شبکه برق‌رسانی برخی نقاط را قطع کرد. اگر می‌خواهید تفاوت بارندگی در دوبی و این استان را بدانید، میزان باران در روز دوشنبه در  چابهار 2/23 و ایرانشهر 4/25 میلی متر گزارش شد. دیروز این بارندگی شدت پیدا کرد و بیشترین میزان آن به ۱۲۰‌میلیمتر رسید که در شهرستان زرآباد این استان بارید. این عدد در ایرانشهر دیروز به 53‌میلیمتر رسیده است. بارش باران بهاری همه منطقه خلیج فارس و دریای عمان را فراگرفته و به جز امارات و ایران، در عمان، عربستان سعودی هم سیل جاری شد.  مقام‌های عمانی دیروز گفتند که حداقل ۱۸ نفر در اثر سیل کشته شده‌اند. فعلا تعداد کشته شده‌ها در امارات یک نفر اعلام شده. 71 نفر در پاکستان جان خود را از دست داده‌اند. در ایران هم تعداد تلفات جانی در هرمزگان و سیستان و بلوچستان هرکدام برابر با سه نفر بوده است.

 

کدخبر: ۵۵۶۵۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر